De rechtszaak draait specifiek om het door Budget Energie onjuist toepassen van de salderingsregeling. Doordat het energiebedrijf de salderingsregeling op maandbasis toepast, wordt de door de consument in de zomer teruggeleverde energie niet meer verrekend met in de winter afgenomen energie. Daardoor zal de elektriciteitsrekening van de zonnepaneeleigenaar honderden euro’s per jaar hoger uitvallen dan wanneer saldering per jaar wordt gehanteerd.
4 weken extra
Afgelopen september besloot de consument het energiebedrijf daarom voor de rechter te dagen. Daarbij vroeg Budget Energie direct uitstel voor het indienen van zijn antwoorden op de dagvaarding. De energieleverancier heeft nu dus met succes nog eens 4 weken extra uitstel aangevraagd.
‘Budget Energie heeft het internationale advocatenkantoor NautaDutilh in de arm genomen’, vertelt de zonnepaneeleigenaar die zelf ook advocaat is. ‘Het lijkt erop dat het energiebedrijf ziet dat dit een principiële zaak is en dat ze er het beste van willen maken. De advocaatkosten die Budget Energie maakt, zullen de financiële kosten van mijn persoonlijke zaak flink overstijgen.’
Salderen op jaarbasis wettelijk vastgelegdNa klachten van zonnepaneeleigenaren over Budget Energie herhaalde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) half augustus haar standpunt dat salderen jaarlijks moet. Daarbij merkte de autoriteit wel op dat dit niet letterlijk in de wet staat. Minister Jetten voor Klimaat en Energie liet vervolgens weten dat de energiebedrijven wat hem betreft niet op maand- of kwartaalbasis mogen salderen. Hij heeft de Tweede Kamer inmiddels een nota van wijziging toegestuurd waarmee hij de verplichting voor energiebedrijven om jaarlijks te salderen in de wet wil verduidelijken. |