De helpdesk wil het realiseren van zonnepanelen op daken en objecten, zoals gevels, parkeerplaatsen en langs infrastructuur, versnellen.
Handreiking
De helpdesk is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het ministerie van Binnenlandse Zaken, het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen. In de afgelopen periode hebben de partijen gezamenlijk een handreiking ‘Zon op daken en objecten’ opgesteld die half februari online komt. De handreiking bestaat uit een stappenplan.
De helpdesk ondersteunt de RES-regio’s, provincies, waterschappen en gemeenten bij het opstellen van een uitvoeringsstrategie ‘Zon op daken en objecten’ die alle 30 energieregio’s maken als onderdeel van de RES 2.0. De helpdesk stelt verder kennis te gaan delen – via een kennisbank, praktijkvoorbeelden, leidraden en werkbladen – en een lerend netwerk te vormen.
Sprintsessies
In de periode februari-juni biedt de helpdesk via ‘sprintsessies’ hulp aan RES-regio’s bij het opstellen van de uitvoeringsstrategie op hoofdlijnen. In de sprintsessies gaan RES-regio’s – of deelregio’s dan wel gemeenten als afvaardiging van de RES-regio – in maximaal 2 dagdelen aan de slag. De sprintsessies zijn bedoeld om een goede start te maken bij het opstellen van de uitvoeringsstrategie.
Regio’s die geen gebruik maken van de sprintsessies kunnen via een ‘strippenkaart’ hulp krijgen bij eventuele vraagstukken of onderdelen van.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.