logo
© Volvo Cars
© Volvo Cars
11 juli 2023

Brancheorganisaties pleiten voor subsidie en ingroeipad bij verplichting zonnecarports

Holland Solar, de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) en kenniscentrum ElaadNL pleiten voor een nieuwe subsidie naast de SDE++ en een ingroeipad voor de verplichting van zonnecarports.

Het pleidooi is in de vorm van de position paper ‘Elk parkeerterrein een eigen energiesysteem’ aangeboden aan Tweede Kamerleden Raoul Boucke en Faissal Boulakjar (D66).

Elektrische mobiliteit
In de position paper doen de 3 organisaties verschillende aanbevelingen die de uitrol van zonnepanelen op parkeerplaatsen kunnen versnellen, zoals het voorkomen van vertragende regelgeving, inzetten op een gezonde businesscase en een goede inpassing in het energiesysteem van de toekomst. Hierbij moet de koppeling met de vraagontwikkeling volgens de partijen leidend zijn, ook met het oog op de snelle ontwikkeling van elektrische mobiliteit.

Oplossingen
In de position paper worden ook diverse oplossingen aangedragen voor de uitdagingen die er zijn bij de realisatie van zonnecarports. Een van de uitdagingen is het volle stroomnet. Oplossingen die de 3 organisaties zien, zijn het stimuleren van de koppeling tussen de opgewekte zonne-energie en het gebruik van de elektriciteit in de laadpalen en naburige gebouwen en verplichten van het plaatsen van laadpalen voor elektrisch vervoer bij het plaatsen van zonnecarports.

Een andere uitdaging is de complexe regelgeving. Versimpeling van de vergunningsaanvraag voor de aanleg van een zonnecarport en het stellen van maximale vergunningstermijnen worden daarbij als oplossing gezien.

Apart subsidiemechanisme
Een andere grote uitdaging die ElaadNL, Holland Solar en de NVDE zien, is het creëren van een goede businesscase. Ze adviseren om voor zonnecarports naast de SDE++ een apart subsidiemechanisme te maken en daarmee de extra constructiekosten te dekken die het realiseren van zonnecarports met zich meebrengt.

Verder zou het produceren van Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de businesscase zonnepanelen in combinatie met laadpalen. Door de HBE-regeling breed toegankelijk te maken, wordt voor kleinere parkeerterreinen een belangrijk extra verdienmodel gecreëerd.

Ingroeipad
Omdat de komende jaren de stroomvraag op en rond parkeerplaatsen exponentieel zal stijgen, pleiten de 3 organisaties tot slot voor onderstaand ingroeipad.

Vanaf 2025

  • Normeren bestaande carports die geschikt zijn voor zonne-energieopwek
  • Normeren parkeerplaatsen bij verzorgingsplekken langs provinciale en snelwegen.

Vanaf 2027

  • Normeren parkeerplaatsen vanaf 500 parkeerplaatsen, met uitzondering van locaties met een bestaande functie die onverenigbaar is met een zonnecarport.

Vanaf 2029

  • Normeren parkeerplaatsen vanaf 300 parkeerplaatsen, met uitzondering van locaties met een bestaande functie die onverenigbaar is met een zonnecarport.

Vanaf 2031

  • Normeren parkeerplaatsen vanaf 200 parkeerplaatsen, met uitzondering van locaties met een bestaande functie die onverenigbaar is met een zonnecarport.

Vanaf 2035

  • Normeren parkeerplaatsen vanaf 100 parkeerplaatsen, met uitzondering van locaties met een bestaande functie die onverenigbaar is met een zonnecarport.
Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten