Het winnen van de award is door het redactieteam aangegrepen om een volledig vernieuwde website, nieuwsbrief en gerestyled tijdschrift te lanceren. ‘Met onze website kunnen de ruim 9 miljoen bezoekers die we dit jaar mogen verwelkomen vanaf nu nog sneller en beter het nieuws, de achtergronden en marktcijfers vinden’, aldus hoofdredacteur Edwin van Gastel.
Ruim 9 miljoen bezoekers
Solar Magazine heeft veruit het hoogste bereik van de verschillende nieuwsbronnen over duurzame energie. Voor het kalenderjaar 2023 stevent de website af op een nieuw bezoekersrecord van ruim 9 miljoen bezoekers. ‘Dat bezoekersaantal onderstreept dat wij niet meer alleen de belangrijkste nieuwsbron voor de zonne-energiesector zelf zijn, maar ook voor een groot deel van de miljoenen Nederlanders en Vlamingen die inmiddels zonnepanelen op hun dak hebben’, duidt Van Gastel. ‘Bovendien zijn we ook een belangrijke informatiebron voor landelijke, provinciale en lokale politici en opiniemakers.’
Verbeterde zoekfunctie
Om de groei van de afgelopen jaren in goede banen te leiden, is de website in een nieuw jasje gestoken, met vernieuwde functionaliteiten en een betere gebruikservaring. Na feedback van honderden gebruikers is het afgelopen half jaar in samenwerking met vaste softwareontwikkelaar Streamlined intensief samengewerkt aan de nieuwe website.
Beeld heeft daarbij een nóg prominentere plek gekregen en lezers kunnen in één oogopslag het belangrijkste nieuws zien. De website is uiteraard ook responsive, zodat lezers het nieuws op computers, tablets en telefoons kunnen lezen. Bovendien is de navigatie vereenvoudigd. Zo kunnen lezers uit Nederland via de menubalk bijvoorbeeld kiezen voor nieuws dat enkel relevant is voor de Nederlandse zonne-energiemarkt, en lezers uit België op hun beurt voor nieuws met betrekking tot de Vlaamse zonne-energiemarkt. Standaard wordt het nieuws van beide markten weergegeven.
Dossiers en marktcijfers
Daarnaast kunnen gebruikers via dossiers bladeren door de belangrijkste artikelen over specifieke nieuwsonderwerpen zoals de salderingsregeling, uitvallende omvormers, zonneparken en verzekeringen. ‘Binnen de dossiers is er een prominente plek voor onze wekelijkse rubriek “De harde cijfers”’, vult senior redacteur Marco de Jonge Baas aan. ‘Deze artikelreeks, die iedere zaterdag gepubliceerd wordt, is binnen de Nederlandse en Vlaamse zonne-energiesector een van de meest geraadpleegde bronnen voor actuele marktcijfers. Lezers kunnen al deze artikelen nu voortaan in het speciale dossier terugvinden, of het nu om installatiecijfers van de residentiële of zakelijke zonne-energiemarkt gaat of om data over de Nederlandse subsidieregelingen SDE++, ISDE, SCE, BOSA dan wel de Vlaamse calls groene stroom en groene warmte.’
Dark mode
Nieuw op de website van Solar Magazine is de dark mode-functie. Deze kan via het schuifje in de menubalk en in de footer onderaan de website geactiveerd worden. De donkere modus is door de zwarte achtergrond niet alleen rustiger voor de ogen van lezers, maar ook nog eens een stuk energiezuiniger. En dat is niet onbelangrijk, want datacenters zijn door het nog altijd groeiende gebruik van internet anno 2023 goed voor circa 4 procent van de wereldwijde broeikasgasemissies. Op moderne mobiele telefoons kost het laden van een zwarte pixel geen energie meer. De dark mode zorgt er daarmee voor dat de batterij van smartphones en andere mobiele apparaten minder snel leeggaat.
‘Alle grote mediabedrijven implementeren vandaag de dag een dark mode op hun website – van CNN tot de NOS en van de BBC tot RTL – maar wij zijn de eerste internationale nieuwswebsite voor zonne-energie die deze functionaliteit introduceert’, stelt Van Gastel. ‘Hopelijk gaan andere bedrijven in de zonne-energiesector dit voorbeeld volgen. En wij zijn ervan overtuigd dat niet alleen de milieuwinst een voordeel is, maar dat het onze lezers ook veel meer comfort biedt. Zeker in de ochtend- en avonduren – de tijdstippen dat onze website het drukst bezocht wordt – zal de dark mode als prettig en rustig ervaren worden.’
Installateurzoeker en Productzoeker
Een van de naast de nieuwsblog meestgebruikte functionaliteiten van de website – de Productzoeker – heeft op de vernieuwde website een prominente plek gekregen. De Solar Magazine Productzoeker bevat het grootste aanbod van zonne-energieproducten en bijbehorende productinformatie; van zonnepanelen tot omvormers, batterijen en laadpalen.
‘Alle installateurs en eindgebruikers die op zoek zijn naar een zonnepaneelinstallatie, thuisbatterij of laadpaal kunnen nu nog eenvoudiger de verschillende kenmerken vergelijken van de producten die te koop zijn’, duidt Van Gastel. ‘Zo kan een lezer bijvoorbeeld met een paar klikken de door hem gezochte thuisbatterij selecteren en zien waar deze te koop is. In aanvulling daarop zijn in de Installateurzoeker zowel voor bedrijven als consumenten geschikte installateurs in de buurt te vinden.’
Nieuwsbrief en tijdschrift
Naast de vernieuwde website hebben ook de nieuwsbrief en het tijdschrift van Solar Magazine een update gekregen. Sinds januari 2022 verschijnt de digitale nieuwsbrief Zonneflits 2 keer per week. De reguliere editie op woensdag bevat al het nieuws van de afgelopen 7 dagen, inclusief de agenda en vacatures. De zaterdageditie bevat als weekend read extra lange achtergrondartikelen. Daarbovenop verschijnt er maandelijks een themanieuwsbrief die stilstaat bij actuele thema’s zoals veilig werken, circulariteit, de opmars van de elektrische auto en de verkiezingen.
Tot slot is ook het tijdschrift vernieuwd. Dat verschijnt 5 keer per jaar, te weten in de maanden maart, mei, juni, september en december (red. die vrijdag 8 december op de mat valt). Bovendien verschijnt jaarlijks in december de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie. Deze wie-is-wie-gids voor de zonne-energiesector in de Benelux wordt samen met de reguliere december-editie van het tijdschrift verspreid.
‘Volgend jaar juni vieren we ons 15-jarig jubileum en met een volledig nieuw jasje voor al onze publicaties komen we in 2024 goed beslagen ten ijs’, besluit Van Gastel. ‘Ons crossmediale platform is onder het motto “altijd de eerste met het laatste zonne-energienieuws” uitgegroeid tot het grootste en leidinggevende nieuwsplatform voor de zonne-energiesector in Nederland en Vlaanderen. Die positie willen we de komende jaren vasthouden en verder uitbouwen.’