
‘Het gaat goed met traditionele pv, wij zien onze kansen in de rest.’ Dat zei Salet in 2020 in Solar Magazine. Wattlab was 3 jaar eerder opgericht door hem, David Kester en Siebe Roefs. Tijdens hun studie wonnen ze de Sasol Solar Challenge met het Vattenfall Solar Team. Ze zagen commerciële kansen in de zonnefolies die waren verwerkt in ‘hun’ zonneauto – geïntegreerde pv op maat.
Wattlab voorzag elektrische bestelwagens van Picnic van zonnepanelen. Samen met Damen Shipyards en Blommaert Aluminium werd een zonnepaneelsysteem voor de binnenvaart gerealiseerd. Er werd volop geïnnoveerd – gewerkt aan nieuwe producten en applicaties met verschillende soorten zonnecellen, bijvoorbeeld backcontact, space-grade GaAs perc- of gekleurde lof-zonnecellen.
Hoe is het met Wattlab?
‘We zijn de tijd van vele pilots voorbij, hebben de beste fit gevonden; die met de binnenvaart. Verduurzaming is lastig in die sector, met zonnepanelen kan er echter een flinke stap worden gezet. Er is flink wat oppervlak om zonnestroom op te wekken. Een scheepsluik is al snel zo’n 10 meter breed en 5 meter lang, een binnenvaartschip dat droge ladingen vervoert, heeft er gemiddeld 22.’
Die moet zelf worden verbruikt, terugleveren aan het net is geen optie.
‘De zonnestroom kan gebruikt worden voor de voortstuwing – in het geval van een hybride aandrijving – en huishoudelijk gebruik; voor verwarming, de pompen, verlichting… Met onze systemen kan er zo’n 12 procent op brandstof worden bespaard, en de prijs van diesel is hoog en onvoorspelbaar.’
Je verdient de investering snel terug?
‘In Nederland, de Energie-investeringsaftrek meegenomen, gemiddeld in ongeveer 5 jaar. In Duitsland dat ruimhartiger subsidieert bijvoorbeeld in 2 à 3 jaar. Maar dat is niet de belangrijkste reden voor de interesse in ons product.’
Lees het volledige artikel hieronder in de december 2023-editie van Solar Magazine.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.