logo
wvhj2023
© Omar Halawi | Dreamstime.com
© Omar Halawi | Dreamstime.com
15 december 2023

Werkgroep nieuw kabinet: salderingsregeling bezorgt kwetsbare huishoudens hogere energierekening

De afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen is voor het nieuwe kabinet een van de mogelijkheden om de energierekening voor kwetsbare huishoudens onder controle te houden nu de kosten van salderen toenemen.

Dat stelt de onafhankelijke ambtelijke formatiewerkgroep Klimaat en Energie die een adviesrapport heeft opgesteld voor het nieuwe kabinet. Daarin wordt onder meer aandacht gevraagd voor de betaalbaarheid van de energierekening voor huishoudens.

Minder gas, meer stroom
‘In de komende decennia gaat er veel veranderen in het energieverbruik van huishoudens en daarmee mogelijk ook op de energierekening’, schrijven de ambtenaren. ‘Minder gasverbruik en meer (flexibel) elektriciteitsverbruik, eigen opwek en opslag van elektriciteit, en overstap naar collectieve warmtevoorzieningen kunnen leiden tot groeiende verschillen in de hoogte van de energierekening tussen groepen huishoudens, zeker wanneer sommige groepen geen mogelijkheid hebben om te investeren in de verduurzaming van de woning en subsidies te gebruiken. Daarnaast zal door bestaand beleid de beprijzing van aardgasgebruik verder oplopen omdat het verder verschuiven van de lasten van elektriciteit naar aardgas voorzien is in het basispad tot 2030.’

De werkgroep wijst erop dat verschillen kunnen toenemen tussen huishoudens die – noodgedwongen – veel aardgas blijven gebruiken en huishoudens die de overstap naar elektriciteit of andere collectieve warmtevoorzieningen wel kunnen maken. Energiebesparing  – door bijvoorbeeld goede isolatie – is een effectieve manier om de energierekening lager te krijgen.

Hogere lasten door salderen
De werkgroep wijst in dit kader ook op het negatieve effect van het salderen door zonnepaneeleigenaren. ‘De salderingsregeling zorgt voor hogere lasten bij kwetsbare huishoudens. De salderingsregeling kost huishoudens zonder zonnepanelen geld, omdat de extra kosten door de energieleverancier worden verrekend in de variabele tarieven voor alle huishoudens. Een afbouw van de regeling scheelt enkele honderden miljoenen euro’s per jaar aan inkomstenderving.’

Deze derving en andere kosten worden op dit moment gesocialiseerd over alle huishoudens in Nederland. ‘En kost een gemiddeld huishouden zonder zonnepanelen al snel enkele honderden euro’s aan extra kosten per jaar’, vervolgt de werkgroep. ‘Omdat zonnepaneleneigenaren vaker een relatief hoog inkomen hebben, zorgt de salderingsregeling momenteel voor een – over het algemeen denivellerende – herverdeling.’

Daarbij wijst de werkgroep naar het onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en op het feit dat de terugverdientijd van zonnepanelen ook na afschaffen van de salderingsregeling aantrekkelijk blijft.

Bredere problematiek
Met publieke middelen de energierekening verlagen, betekent dat lasten elders moeten worden verhoogd. Ook geldt dat middelen die worden ingezet voor het direct verlagen van de rekening niet kunnen worden ingezet voor permanentere oplossingen zoals isolatie en het verduurzamen van de verwarming van woningen.

Het ligt volgens de werkgroep voor de hand betaalbaarheidsproblemen van de energierekening te bezien in het licht van de bredere problematiek rond bestaanszekerheid en armoede. ‘Hoofdzakelijk kan worden gekeken naar het algemene beleid voor koopkracht en armoede. Dit heeft als voordeel dat het kan worden gericht op de groepen die het kwetsbaarst zijn. Tegelijkertijd blijft energie besparen op deze manier lonen, zodat de transitie niet vertraagt.’

Verschillende opties
Als het nieuwe kabinet toch maatregelen wil nemen die erop gericht zijn om de energiekosten voor huishoudens op een andere manier te compenseren, zijn er volgens de werkgroep verschillende opties.

‘Een nieuw kabinet kan kijken naar opties om de nettarieven te verlagen, opties om de belastingen te verlagen en bredere opties om te compenseren. Voor de meeste van deze opties geldt dat het heel lastig is om deze te richten op alleen de kwetsbare huishoudens. Dit is een generiek nadeel van compensatie binnen een verbruikersdomein.’

10 boodschappen en conclusies

Het rapport van de onafhankelijke ambtelijke werkgroep bevat keuzes voor de relatief korte termijn, gericht op de klimaatdoelen van 2030, en keuzes waar nu al over nagedacht moet worden voor de langere termijn in de periode daarna. Het rapport kan tijdens de formatie van het nieuwe kabinet gebruikt worden om politieke keuzes te maken.

Het rapport is door de ambtenaren samengevat in 10 belangrijke boodschappen en conclusies:

  1. Nu investeren in de transitie helpt om grotere schokken voor burgers, bedrijven en instellingen te voorkomen.
  2. De klimaat- en energietransitie in Nederland is uit de startblokken maar heeft nog een lange weg te gaan. Beleidscontinuïteit, meer accent op uitvoering en duidelijke richting van beleid kunnen de transitie helpen versnellen.
  3. Om te voorkomen dat de transitie vastloopt is een ambitieuze en doortastende aanpak nodig die de knelpunten in de uitvoering centraal stelt.
  4. Netcongestie is de grootste belemmering voor de komende jaren; ook bij uitbreiding van netcapaciteit zal schaarse capaciteit moeten worden verdeeld.
  5. Om het huidige klimaatdoel van 55 procent emissiereductie te halen is additioneel beleid nodig.
  6. Een keuzevraagstuk voor een 2040-doel dient zich aan, naar verwachting zal de Europese Commissie in 2024 een reductiedoel van ten minste 90 procent in 2040 ten opzichte van 1990 voor de EU voorstellen.
  7. De noodzakelijke opbouw van een duurzaam energie- en grondstoffensysteem verbetert de strategische autonomie en vraagt om regie en ingrijpende keuzes vanuit de overheid.
  8. Een nieuw kabinet staat voor de fundamentele keuze of de overheid een actievere industriepolitiek wil voeren.
  9. Proactieve internationale samenwerking binnen en buiten Europa is essentieel voor een succesvolle transitie.
  10. Om de klimaat- en energietransitie tijdig te realiseren zijn langjarige en stabiele uitgaven vanuit de overheid noodzakelijk. Een nieuw kabinet staat voor de vraag hoe deze uitgaven te financieren.
Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten