De BOVAG meldt dat afgelopen kalenderjaar 60.628 gebruikte elektrische personenauto’s werden verkocht, wat een groei van 21 procent betekent. De vereniging benadrukt dat een gezonde tweedehandsmarkt de toegankelijkheid van een elektrische auto voor een breder publiek vergroot.
Aanschafsubsidie schrappen
‘Een positieve ontwikkeling, aangezien het belangrijk is om iedereen mee te krijgen in de transitie naar duurzame mobiliteit’, stelt Han ten Broeke, algemeen voorzitter BOVAG. ‘In dat verband is het jammer dat de formerende partijen ervoor lijken te kiezen om de aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische personenauto’s voor particulieren al per 2025 te schrappen.’
Volgens de huidige prognoses van het Planbureau voor de Leefomgeving zal het ev-wagenpark de komende jaren nog verdrievoudigen, tot zo’n 1,5 miljoen volledig elektrische personenauto’s in 2030. Het goede nieuws is volgens Ten Broeke dat het nieuwe hoofdlijnenakkoord wel stelt dat ‘de aanschaf van elektrische auto’s ondersteund blijft worden’. ‘Dit is immers van belang om de klimaatdoelen te halen en het is bemoedigend om te zien dat de coalitie de noodzaak van steun erkent, maar we zijn benieuwd naar de verdere uitwerking hiervan en denken graag mee.’
Gewichtscorrectie
Ten Broeke hoopt dat het kabinet de aangekondigde gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor volledig elektrische auto’s ook voor plug-in hybrides gaat invoeren. ‘Deze gewichtscorrectie zorgt ervoor dat elektrische auto’s enerzijds een faire bijdrage leveren aan de autobelastingen, maar anderzijds niet duurder worden dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor en zich zo uit de markt zouden prijzen. Iets vergelijkbaars zou moeten gebeuren voor plug-in hybrides, een schoon alternatief voor automobilisten die de overstap naar volledig elektrisch nog niet willen of kunnen maken.’
Uit berekeningen van BOVAG blijkt dat een gewichtscorrectie van 200 kilogram voldoende zou zijn om ervoor te zorgen dat ook plug-in hybrides niet méér moeten gaan betalen dan vergelijkbare benzineauto’s. Ten Broeke besluit: ‘Als we de overstap naar elektrisch nu niet blijven stimuleren, zal de overheid op een later moment extra en verregaande maatregelen moeten nemen om de afgesproken klimaatdoelen alsnog te halen. En die maatregelen hebben de nodige ongewenste impact op de automobilist en de markt, waarbij je kunt denken aan hogere belastingtarieven en verdere snelheidsbeperkingen. Dat kunnen we nu nog voorkomen.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.