De door de studenten van de TU Delft zelf ontwikkelde motor XII-S heeft 2 magneetringen waardoor de auto meer vermogen heeft en kilometers efficiënter kunnen worden afgelegd. Met Nuna 12s strijdt het team van 13 tot 20 september voor de wereldtitel tijdens de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.
2 in plaats van 1
Waar reguliere elektromotoren 1 magneetring hebben, kan de motor van de studenten met een magnetische binnen- én buitenring meer vermogen leveren met dezelfde hoeveelheid energie. Daarnaast bevat de motor een sterk type staal dat ook in de racesport wordt gebruikt, en is de motor lichter dan voorgaande jaren.
Het team heeft voor de ontwikkeling van de motor samengewerkt met specialistische partners, onder wie een magnetenspecialist. ‘Ieder jaar ontwikkelt het team een eigen auto met onder andere een zonnepaneel, een accu en een boardcomputer, maar bij het ontwerpen en produceren van een eigen motor zijn we in voorgaande jaren steeds tegen problemen aangelopen’, aldus Willem van Overbeeke, Electrical Engineer bij het Brunel Solar Team. ‘Met de implementatie van de 2 magneetringen hebben we dit jaar een bijzondere innovatie weten te realiseren. En we gaan er alles aan doen om met onze Nuna 12s de Zuid-Afrikaanse titel te winnen.’
Delfts blauw
Naast de geavanceerde motor heeft Nuna 12s ook een opvallend ontwerp. Dit jaar spelen de Delfts blauwe kleur en de Big Five de hoofdrol in het aanzicht van de zonneauto.
Cato Kral, teamleider van het Brunel Solar Team: ‘De Big Five verwijst naar onze potentiële vijfde titel in Zuid-Afrika, onze vijfde ring om in Olympische termen te spreken. Bovendien staan deze 5 dieren allemaal symbool voor een specifieke eigenschap, zoals de olifant voor wijsheid en de neushoorn voor veerkracht. Deze karakteristieken zien we ook terug bij ons team.’
Extremer format
Vergeleken met de afgelopen jaren heeft de zonnerace van dit jaar een nog extremer format. Ditmaal racen de zonneauto’s gedurende 8 dagen van Johannesburg naar Kaapstad en worden ze geconfronteerd met enorme hoogteverschillen, strenge weersomstandigheden en drukke steden. Ook krijgen ze te maken met etappes waarvan de route slechts kort van tevoren wordt gedeeld: de zogenoemde half-blind en blind stages. Het team met de meeste kilometers na 8 dagen wint de race.
Kral: ‘Dit jaar is alles anders. Het nieuwe format zorgt voor andere strategische overwegingen. Hoe zorg je bijvoorbeeld dat je elke dag zoveel mogelijk loops rijdt, zonder de volgende dag een tijdstraf te krijgen omdat je te laat binnenkwam bij de finish? Ook moeten we rekening houden met snel veranderende weersomstandigheden en het feit dat we op openbare wegen rijden. Gelukkig leert oud-Olympisch coach Marc Lammers ons om samen te werken als een high performance-team waardoor wij tegen deze lastige omstandigheden zijn opgewassen. Ik twijfel er dan ook niet aan dat we met onze expertise, ambitie en doorzettingsvermogen een passende strategie zullen vinden om de race te winnen.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.