Eind dit jaar moet 80 procent van alle Vlamingen met een aansluiting tot 56 kilovoltampère een digitale meter hebben.
Hollanders, data-expert bij Fluvius: ‘We zijn in 2019 begonnen met de uitrol. Inmiddels zijn er ruim 3,6 miljoen geplaatst. 56 procent van de doelgroep heeft er inmiddels een. In 2026 moet dat 100 procent van de prosumenten zijn. Het doel voor dit jaar gaan we echter niet halen, mede te wijten aan de vertraging door de coronapandemie. We komen eind 2024 uit op zo’n 70 tot 75 procent, is de verwachting.’
Niet iedereen was blij met de verplichting van de digitale meter.
Lammers, corporate woordvoerder van Fluvius: ‘Bij de start was er nogal wat scepsis, inmiddels zien velen de voordelen. Zo geldt die verplichting voor prosumenten die nog van de terugdraaiende teller gebruik mogen maken pas vanaf volgend jaar. Toch heeft 54 procent van de zonnepaneeleigenaren al een digitale meter, en meer en meer doen daar ook iets mee.’
Het was gewoon even wennen?
‘We willen een klimaatneutraal Vlaanderen in 2050. Om dat waar te maken, moeten we slim met ons energiegebruik omgaan. Daarbij zijn de data uit de digitale meter onmisbaar. Daarnaast kan zo de energiefactuur worden verlaagd. Maar ook om de energietransitie betaalbaar te houden, is de digitale meter cruciaal, bijvoorbeeld omdat wij als regionale netbeheerder kosten besparen, alleen al omdat we de meter niet meer op locatie hoeven op te nemen.’
Fluvius lanceerde in 2023 de campagne Netwerken voor Morgen, waarom?
‘De toekomst is groen en elektrisch. Ons net is sterk. Dat neemt niet weg dat we problemen mogen verwachten als straks iedereen tegelijkertijd zijn elektrische auto gaat laden, de warmtepomp aanzet en elektrisch gaat koken bij thuiskomst van het werk. Fluvius wil awareness creëren aangaande de uitdagingen van de energietransitie, het belang en de voordelen van slim energiegebruik en dat de digitale meter daarbij nodig is uiteraard.’
Hoeveel consumenten en bedrijven hebben zich al aangemeld op jullie dataplatform?
Hollanders: ‘Dat telde begin dit jaar 679.579 unieke accounts. Daar kunnen meerdere digitale meters onder hangen, bijvoorbeeld van bedrijven met meerdere vestigingen. Via ons platform kun je onder meer je verbruik monitoren – het volume per dag en kwartier inclusief je capaciteitspieken – en je tariefkeuze zien. Wij mogen zelf geen energiediensten leveren, dat gebeurt door marktpartijen. Je vindt in dat kader allerhande apps, gratis en betaald, op maakjemeterslim.be.’
Welke voordelen plukken jullie als netbeheerder van slimme meterdata?
Lammers: ‘België is Nederland niet. Wij zijn bij de beste netten van Europa. Maar ook wij zullen, naast het allemaal slimmer te doen, moeten verzwaren om de energietransitie te faciliteren. Data uit de slimme meter helpen ons bij een efficiënte aanpak, bijvoorbeeld door proactief te bepalen waar investeren in het net nodig is en daarbij te prioriteren. Daarnaast gaan we die inzetten bij het onderzoeken van spanningsklachten, of die bijvoorbeeld worden veroorzaakt door zonnepanelen in dezelfde straat. Bovendien kunnen we dankzij digitalisering op afstand vermogen beperken en meters in- en uitschakelen. Dat doen we bijvoorbeeld al voor zo’n 100.000 prepayment-klanten, waarmee we schuldenopbouw bij hen voorkomen. Ik noem dat een waardevolle manier van energiemanagement.’
Maken al veel consumenten en bedrijven daadwerkelijk gebruik van meterdata voor slim energiegebruik?
‘Energiedelen, bijvoorbeeld met buren, vrienden, familie, bedrijven en medebewoners in een appartement, kan niet zonder een data-uitwisseling via een digitale meter. Dit wordt in Vlaanderen echter nog maar zeer beperkt gedaan, maar de potentie is groot. Nog een mogelijkheid die met de digitale meter is ontstaan, betreft het uitbannen van voorschotten aan de energieleverancier; een exacte maandfactuur op basis van het daadwerkelijke verbruik, met als eventueel nadeel natuurlijk een hogere afrekening in de winter dan in de zomer. Daarnaast maakt het ontsluiten van data via de digitale meter betalen op basis van dynamische uurtarieven mogelijk, wat bijvoorbeeld interessant is voor mensen die bereid zijn om hun verbruik daarop af te stemmen of er geld mee te verdienen via de handel in stroom. Maar ook dat is nog zeker geen gemeengoed.’
De uitrol van de digitale meter is een succes, maar slimme applicatie van data door consumenten en bedrijven nog niet?
Lammers: ‘Wij zien de afgelopen tijd een significante recente verschuiving wat betreft efficiënt netgebruik, bijvoorbeeld in het kader van het voorkomen van een hoog capaciteitstarief. Dat geeft aan dat het bewustzijn aangaande slim energiegebruik toeneemt. Dat stemt hoopvol, voor Fluvius is dit topprioriteit. Zonder toepassing van de data uit de digitale teller immers geen energietransitie. We hebben het echter over een stapsgewijs proces waar steeds meer mensen aan de slag zullen moeten en zullen gaan.’
Welke data meet de digitale meter? Elektriciteit
Aardgas
|
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.