Ursula von der Leyen kondigde afgelopen september als voorzitter van de Europese Commissie in haar State of the Union een onderzoek aan naar illegale Chinese staatssteun voor autofabrikanten, omdat dit een economische bedreiging vormt voor de Europese automobielindustrie.
Overleg geïntensiveerd
Op basis van het onderzoek heeft de Europese Commissie geconcludeerd dat de waardeketen van volledig elektrische personenauto’s in China profiteert van oneerlijke subsidiëring, waardoor producenten in de EU economische schade dreigen te lijden. Bij het onderzoek is ook gekeken naar de waarschijnlijke gevolgen van deze maatregelen voor importeurs, gebruikers en consumenten.
Nadat de komst van de importheffingen half juni bekend werd gemaakt, is volgens de Europese Commissie het overleg met de Chinese regering geïntensiveerd. Zo zijn er gesprekken geweest tussen uitvoerend vicevoorzitter Valdis Dombrovskis en de Chinese minister van Handel Wang Wentao. De contacten worden nu voortgezet op technisch niveau met het oog op een oplossing die verenigbaar is met de regels van de wereldhandelsorganisatie WTO. De Europese Commissie eist daarbij dat de door de Europese Unie geuite zorgen adequaat worden aangepakt en schadelijke vormen van subsidiëring aangepakt worden.
37,6 procent
De individuele importheffingen die van toepassing zijn op de 3 in de steekproef opgenomen Chinese producenten zijn voor BYD 17,4 procent, voor Geely 19,9 procent en voor SAIC 37,6 procent. BYD, Geely – eigenaar van de automerken Lotus, Lynk & Co en Polestar – en SAIC, dat bekend is van het merk MG, hebben allen meegewerkt aan het Europese onderzoek en waren daarbij opgenomen in de steekproef.
Voor andere Chinese producenten die aan het onderzoek hebben meegewerkt maar niet in de steekproef zijn opgenomen, geldt een gewogen gemiddelde importheffing van 20,8 procent. Voor alle andere producenten in China die niet aan het onderzoek hebben meegewerkt, geldt een importheffing van 37,6 procent. In vergelijking met de half juni 2024 meegedeelde percentages zijn de voorlopige importheffingen licht naar beneden bijgesteld op basis van opmerkingen over de juistheid van de berekeningen die door de belanghebbenden waren ingediend.
4 maanden
Deze voorlopige importrechten zijn met ingang van 5 juli 2024 voor een periode van maximaal 4 maanden van toepassing. Binnen die termijn moet een definitief besluit over definitieve rechten worden genomen door middel van een stemming door de EU-lidstaten. Bij de vaststelling van dit besluit zouden de rechten definitief worden voor een periode van 5 jaar.
Na een met redenen omkleed verzoek kan Tesla – dat ook auto’s produceert in China – in het definitieve stadium een individueel berekend importrecht ontvangen. Ook andere in China producerende bedrijven die niet in de definitieve steekproef van de Europese Unie zijn opgenomen en die hun individuele situatie willen laten onderzoeken, kunnen vlak na de instelling van de definitieve maatregelen – oftewel in november – om een versneld nieuw onderzoek vragen. Zo’n individuele herzieningsprocedure duurt 9 maanden.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.