logo
© TenneT
© TenneT
21 augustus 2024

Alternatieve transportrechten: netbeheerders zetten alle feiten en cijfers op een rij

Netbeheer Nederland heeft een document met veelgestelde vragen en antwoorden over alternatieve transportrechten gepubliceerd om bedrijven duidelijkheid te verschaffen over de verschillende mogelijkheden.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaf deze zomer groen licht voor 2 vormen van alternatieve transportrechten: het tijdsduurgebonden transportrecht en het tijdsblokgebonden transportrecht. Alternatieve transportrechten staan ook wel te boek als non-firm aansluit- en transportovereenkomsten (red. non-firm ato’s, kortweg nfa’s).

Restruimte
De 2 nieuwe contractvormen zijn een aanvulling op het bestaande ‘vaste’ transportrecht en bieden alleen onder bepaalde voorwaarden recht op het transport van stroom. Alternatieve transportrechten staan ook wel te boek als non-firm aansluit- en transportovereenkomsten (red. non-firm ato’s, kortweg nfa’s). De gedachte hierachter is om middels de alternatieve transportrechten de beperkte netcapaciteit beter te benutten en meer bedrijven aan te sluiten.

Hoe dit werkt? Buiten de piekmomenten is er soms nog wél ruimte. Om gebruik van die restruimte van het net te stimuleren, kunnen de netbeheerders straks contracten sluiten die – tegen gereduceerd transporttarief – niet voortdurend recht bieden op elektriciteitstransport, maar bijvoorbeeld alleen in de daluren. Zo kunnen de netbeheerders de ‘restcapaciteit’ toch ter beschikking stellen aan klanten en wordt de netcapaciteit optimaal benut.  

Alleen voor grootverbruikers
De nieuwe contractvormen zijn alleen van toepassing voor bedrijven met een grootverbruikaansluiting van meer dan 3x80 ampère. Ze worden opengesteld voor zowel nieuwe als bestaande klanten en in én buiten congestiegebieden. De nieuwe contractvormen zijn af te sluiten zodra de netbeheerders hun bedrijfsprocessen erop hebben aangepast. Een concrete termijn daarvoor is nog niet bekend.

4 contractvormen
Door de nieuwe regels zijn straks 4 verschillende contractvormen beschikbaar.

  1. Ato: de bestaande ‘standaard’ aansluit- en transportovereenkomst – in vaktermen ato – die een klant 24 uur per dag en 7 dagen per week transportrecht geeft op het gecontracteerde vermogen. 
  2. Nfa 1.0: dit is een volledig variabele transportovereenkomst – in vaktermen: nfa 1.0. Deze optie geldt alleen in congestiegebieden en geeft transportrecht zo lang het stroomnet voldoende vrije ‘restcapaciteit’ heeft – met het risico dat die vrije capaciteit verdwijnt zodra een ander bedrijf een nieuwe of zwaardere netaansluiting krijgt. Het kan een aantrekkelijke keuze zijn voor bedrijven met een eigen noodvoorziening en/of een flexibele bedrijfsvoering – ‘demand response’ – waarbij lagere transportzekerheid geen struikelblok vormt.
  3. Een tijdsblokgebonden contract: dit contract biedt volledig transportrecht tijdens vooraf bepaalde tijdsblokken, afhankelijk van de – per locatie variërende – restruimte. Buiten die tijdsblokken heeft de klant geen recht op transportcapaciteit. Dit kan een interessante optie zijn voor bijvoorbeeld elektrische vervoerders die ’s nachts elektrische bussen of trucks opladen. De tijdsblokgebonden optie geldt voor aangeslotenen op het midden- en hoogspanningsnet van een van de regionale netbeheerders.   
  4. Een tijdsduurgebonden contract: dit contract biedt gedurende een vastgesteld aantal uren per jaar volledig transportrecht – met uitzondering van een klein aantal uren waarin de netbeheerder een, gedeeltelijke, transportbeperking kan opleggen. Dat is bijvoorbeeld bij – minimaal 24 uur van tevoren aan te kondigen – verwachte piekmomenten. Dit kan onder meer voor aanbieders van elektriciteitsopslag een aantrekkelijke optie zijn. De tijdsduurgebonden optie geldt alleen voor aangeslotenen op het hoogspanningsnet van TenneT.

De netbeheerders hebben een document met veelgestelde vragen over de alternatieve transportrechten beschikbaar gesteld.

Andere contractvariant
Tot slot is volgens de netbeheerders op den duur nog een andere contractvariant denkbaar: recht op transport van een bepaald dagelijks volume aan stroom – in kilowattuur – op door de netbeheerder te bepalen momenten.

Deze variant wordt vooralsnog niet nader uitgewerkt; de netbeheerders en de toezichthouder concentreren zich op de varianten met de minst complexe implementatie en de meeste winst voor de netefficiëntie. 

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten