Met de ‘Voor Wa?'-campagne op social media en websites wil Fluvius Vlamingen bewust maken van het feit dat zij bij de ingebruikname van een laadpaal voor hun elektrische auto, een thuisbatterij of een zonnepaneelinstallatie zij deze direct bij de netbeheerder moeten registreren.
Laattijdig
Uit recente cijfers blijkt dat dit jaar 25 procent van de zonnepanelen laattijdig wordt aangemeld. Dit heeft volgens Fluvius vervelende gevolgen voor de klant, want dit kan leiden tot administratieve kosten én alle achterstallige bedragen van het prosumententarief worden alsnog in rekening gebracht. ‘Er is dus geen winst bij het uitstellen van de aanmelding van zonnepanelen’, aldus Fluvius.
Daarnaast wijst de netbeheerder ook installateurs op hun meldingsplicht. Zij moeten consumenten erop attenderen dat zij hun installatie binnen 30 dagen na de keuring moeten aanmelden. Installateurs kunnen desgewenst de melding van de zonnepanelen volledig in naam van de klant doen.
4 redenen
Fluvius noemt 4 belangrijke redenen om de installaties te registreren. Ten eerste stelt het de netbeheerder in staat om het evenwicht tussen vraag en aanbod qua elektriciteit te garanderen. Ten tweede krijgen consumenten vanaf de melding van hun zonnepanelen een terugleververgoeding voor de elektriciteit die ze op het stroomnet zetten.
Ten derde kunnen consumenten administratieve kosten voor een laattijdige aanmelding voorkomen en tot slot krijgt Fluvius door de registratie een goed beeld waar investeringen voor het stroomnet nodig zijn. Zo kan de netbeheerder prioriteiten bepalen en zorgen dat ook op de lange termijn iedereen zonder problemen elektriciteit kan blijven gebruiken. Registreren zonnepaneelbezitters hun installatie toch niet, dan lopen zij het risico op een boete van 92,79 euro. Als Fluvius echter fraude op grote schaal opmerkt, hanteert de netbeheerder hogere bedragen. De boete wordt in dat scenario voor elk geval apart berekend.