logo
wvhj2023
© Mistervlad | Dreamstime.com
© Mistervlad | Dreamstime.com
19 september 2024

Elektrische auto’s krijgen toch minder korting op motorrijtuigenbelasting

Het kabinet wil elektrische auto’s vanaf 1 januari 2026 geen 40 maar slechts 25 procent korting op de motorrijtuigenbelasting geven. Daarmee is de korting lager dan PVV, VVD, NSC en BBB eerder meldden.

Dat de korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB) verlaagd wordt, komt als een donderslag bij heldere hemel. Zowel in het hoofdlijnenakkoord als het regeerprogramma stond weliswaar dat alle subsidies voor elektrische auto’s geschrapt worden, maar dat er vanaf 2026 wel een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s zou komen. De hoogte daarvan was in het hoofdlijnenakkoord vastgesteld op 40 procent voor de periode 2026-2028 en 30 procent in 2030.

Opnieuw beoordelen
Het kabinet meldt in het Belastingplan 2025 nu vanaf 1 januari 2026 voor emissievrije personenauto’s een aangepaste tariefkorting van 25 procent in de MRB in te voeren. De nieuwe tariefkorting geldt van 2026 tot en met 2029 en vanaf 2030 vervalt de korting volledig. 

‘Aanleiding voor dit besluit is dat de budgettaire derving van de voorziene tariefkorting hoger uitviel dan in de Voorjaarsnota werd geraamd’, aldus het Belastingplan 2025. ‘In het voorjaar van 2025 zal het kabinet opnieuw beoordelen of de maatvoering van de tariefkorting voor elektrische auto’s voldoende hoog is.’

Belangenorganisaties woest
Belangenorganisaties laten weten woest te zijn over het besluit van het kabinet en willen dat de gewichtscorrectie in motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s behouden blijft. ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA spreken van een onaangename verrassing voor burgers en bedrijven. De volledige MRB-compensatie tot en met 2030 was namelijk al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages waren zelfs al bekend. Op basis daarvan zijn volgens de belangenverenigingen investeringen en bestellingen gedaan.

‘De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten en dit tast het vertrouwen in de overheid aan’, aldus ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA.

Terugdraaien
De organisaties zijn stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Ze vinden dat de nu aangekondigde ingreep moet worden teruggedraaid en de beloofde 40 procent gewichtscorrectie alsnog moet worden ingevoerd, zoals goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer.

Het beperken van de gewichtscorrectie voor elektrische auto's zal volgens hen de overgang naar elektrisch vervoer vertragen. In het regeerprogramma van het kabinet is een hervorming van autobelastingen aangekondigd en die is volgens de organisaties hard nodig om dit jojobeleid te stoppen, waarbij jaarlijks aan de knoppen wordt gedraaid om gaten in de begroting te dichten. ‘Investeren in de vergroening van autorijden is een maatschappelijke investering om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden en het wordt hoog tijd dat dit ook in het beleid tot uitdrukking gaat komen’, besluiten ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA samen de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen vormen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten