logo
© Fluvius
© Fluvius
11 oktober 2024

Boete of niet, Fluvius plaatst digitale meter nog steeds vaak te laat

De Vlaamse energieregulator VREG meldt dat Fluvius ondanks de boete die hij eerder oplegde, ook in het 2023 digitale meters vaak te laat heeft geplaatst. Het ging daarbij veelvuldig om gezinnen met zonnepanelen.

De Vlaamse regering heeft in het Energiedecreet vastgelegd dat Fluvius een vergoeding van 100 euro moeten betalen als de wettelijke termijn voor het plaatsen van de digitale meter wordt overschreden. Vorig jaar dienden 31 klanten een klacht in, waarbij Fluvius 2 klachten ontvankelijk verklaarde en daarmee in totaal 200 euro aan vergoedingen uitbetaalde.

Boete
Vlaamse consumenten die zonnepanelen installeren en waarbij het pv-systeem een maximaal omvormervermogen van 10 kilovoltampère heeft, moesten tot voor kort binnen 90 dagen een digitale meter laten installeren. Toenmalig minister Demir verlengde deze termijn afgelopen najaar echter naar 180 dagen, omdat het voor Fluvius en zijn aannemers vrijwel onmogelijk bleek om de digitale meters binnen 90 dagen te plaatsen.

Bovendien kreeg de netbeheerder een boete opgelegd van de Vlaamse energieregulator, omdat veel digitale meters niet binnen de wettelijke termijn werden geplaatst.

Nog altijd problemen
Fluvius ontving vorig jaar 59.628 aanmeldingen waar nog geen digitale meter geplaatst was. Op 1 juli 2024 verstreek de 180-dagen-termijn voor al deze installaties en was er bij 15.002 klanten nog altijd geen digitale meter geïnstalleerd.

Van de 44.616 meters die wel voor 1 juli 2024 werden geplaatst, werden 36.893 meters binnen de wettelijke termijnen geplaatst. 7.723 plaatsingen gebeurden te laat. De VREG constateert dan ook dat bij 22.725 van de aanmeldingen – oftewel bijna 40 procent – de digitale meter te laat is geplaatst.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten