logo
© Hegg Energy
© Hegg Energy
25 januari 2025

Het Dilemma | Dynamische nettarieven noodzaak voor versnelde adoptie thuisbatterijen?

Is het invoeren van feed-in tarieven noodzakelijk voor een versnelde uitrol van de thuisbatterij? Solar magazine vroeg het Wesley de Kruijff, chief executive officer van Hegg Energy.

Wat doet Hegg Energy?
‘We zijn een jong bedrijf, opgericht in 2023 onder de vlag van The Sharing Group. Deze groep telt diverse ondernemingen en is actief op het vlak van techniek, mobiliteit en energie. Bekende namen zijn onder andere Mijndomein, MyWheels en EnergyZero. Met Hegg – Home Energy for a Greener Grid – bieden we in de basis dynamische energiecontracten aan. Daarmee kunnen klanten gebruik- maken van de dagprijzen van gas en uurprijzen van stroom. Wij zien dit ook als een essentieel fundament voor het aanbieden van slimme assets.’

Dat doen jullie al?
‘We verkopen tevens thuisbatterijen. Ons belangrijkste merk voor nu is de Alpha ESS. Die heeft een vermogen van 10 kilowatt en er kan worden gekozen voor 11,5, 15,3, 19,2 of 23 kilowattuur aan opslagcapaciteit. In de nabije toekomst worden daar bidirectionele laadpalen aan toegevoegd, en later ook de integratie van andere assets. Het toevoegen van zonnepanelen hebben we al achter de rug. Zo helpen we klanten meer uit hun energiesysteem te halen en netcongestie tegen te gaan.’

Hoe succesvol zijn jullie tot op heden?
‘We hebben nu circa 8.000 klanten met een dynamisch energiecontract en groeien mooi mee met deze opkomende markt. Eind dit jaar willen we op zo’n 10.000 afnemers zitten. Het doel is een conversie van 10 tot 25 procent aangaande de keuze voor een thuisbatterij. Momenteel installeren we er gemiddeld 1 à 2 per dag. Een pilot in Utrecht zal daar mogelijk versnelling in gaan brengen.’

Wat voor een pilot is dat?
‘Wij bieden daar nu een thuisbatterij aan voor 29 euro per maand. Huishoudens die er een afnemen, delen de winst met ons. Wij dragen dus het risico van de aanschaf, terwijl klanten er inkomsten uit kunnen halen. Tegelijkertijd werken we zo gezamenlijk aan het mitigeren van netcongestie, wat een behoorlijk probleem is in Utrecht.’

Wat is het verdienmodel voor klanten, hoe voorkomen jullie netcongestie?
‘Klanten maken gebruik van een combinatie van 3 verdienmodellen: allereerst zonne-energie opslaan voor latere consumptie en daarnaast gebruikmaken van de fluctuerende energieprijzen op de day ahead-markt en deelnemen aan de onbalansmarkt. Door gebruik te maken van dynamische tarieven in combinatie met onze thuisbatterij werk je sowieso al mee aan het verlichten van netcongestie; je laadt immers uit het net bij een overschot aan stroom, als de prijs dus laag is, en ontlaadt in het net bij een tekort, wanneer de prijzen hoog zijn. Bijzonder aan onze pilot vanuit The Sharing Group in Utrecht is dat we ook gebruikmaken van de bidirectionele laadpalen van We Drive Solar en de elektrische auto’s van MyWheels. Zo creëren we feitelijk een soort microgrid dat het stroomnet ontlast.’

In hoeverre is handel op de onbalansmarkt belangrijk voor de businesscase van jullie batterijen?
‘Dat is een belangrijk onderdeel, in ieder geval voor nu. Er kleven echter ook haken en ogen aan. Bij geld verdienen met het in balans houden van het net hebben we het over een 15-minutenmarkt. TenneT besloot echter onlangs data vertraagd ter beschikking te stellen ten behoeve van minder schommelingen op het stroomnet. Dat maakt de window of opportunity kleiner. Daarnaast is er regeltoestand 2. Daarbij slaat binnen een kwartier een overschot om in een tekort of andersom, en dat komt steeds vaker voor. Dit maakt handel op die markt risicovol. Bovendien zullen de onbalansprijzen afvlakken naarmate meer huishoudens thuisbatterijen installeren. Het is dus belangrijk om thuisbatterijen op andere manieren rendabel te maken.’

Hoe dan?
‘Thuisbatterijen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het voorkomen van lokale netcongestie. Door meer zelfverbruik wordt het net ontlast, maar zolang de salderingsregeling bestaat, ontbreekt de echte financiële prikkel. Gebruikmaken van dynamische tarieven helpt zoals gezegd ook. Maar ze kunnen ook collectief – via een virtual power plant – worden ingezet om congestie tegen te gaan, wat met name interessant is in drukke stedelijke gebieden. Dat vereist echter nieuwe marktmechanismen en regelgeving.’

Waar doel jij op?
‘Ik reed vroeger iedere dag op en neer van Lelystad naar Amsterdam voor mijn werk. Toen de snelweg werd verbreed van 5 naar 10 rijstroken was ik ontzettend blij. De tijd van files zou voorbij zijn. Maar dat was niet het geval, iedereen reed nog steeds op hetzelfde tijdstip massaal over de weg. Rekeningrijden is denk ik een betere oplossing. Zo is het ook met stroom.’

Jij pleit voor het invoeren een dynamisch nettarief?
‘Met dynamische netwerktarieven kun je de benodigde flexibiliteit in ons energiesysteem stimuleren. Mensen worden dan onder meer beloond door op gezette momenten te laden en ontladen. Dat kan investeren in een thuisbatterij een stuk interessanter maken. Bovendien kunnen thuisbatterijen zo optimaal worden ingezet ten behoeve van het ontlasten van het net, en wordt het aandeel groene stroom dat wordt verbruikt groter. De gecombineerde inzet van deze assets kan zo dus een belangrijke rol in onze energietransitie gaan spelen, en dat geldt ook voor de thuisbatterijen op wielen: elektrische auto’s die bidirectioneel kunnen laden. Dit mogelijk maken, is echter uiteraard eerst aan de politiek, en ook netbeheerders moeten ermee aan de slag; bijvoorbeeld wat betreft het genereren van de benodigde data.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten