logo
© Hilda Weges | Dreamstime.com
© Hilda Weges | Dreamstime.com
10 februari 2025

Markt voor laadpunten bij consumenten explodeert

In 2024 werden in Nederland meer thuislaadpunten dan ooit geplaatst. Waar de markt voor elektrische auto’s niet echt loskomt, is dit positief nieuws. Wat is er aan de hand volgens Perry Lievaart van ANWB Energie?

41 procent van de Nederlanders heeft interesse in elektrisch rijden. 28 procent overweegt binnen nu en 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen, zo meldt de Elektrisch Rijden Monitor 2024 van de ANWB. De daadwerkelijke aanschaf van een elektrische auto neemt in werkelijkheid maar mondjesmaat toe. In 2023 was 5 procent van het totale aantal auto’s elektrisch, vorig jaar groeide dit aandeel naar 5,5 procent.

Interessante groeimarkt
Van een echte doorbraak van de elektrische auto is vooralsnog geen sprake in Nederland. Des te opvallender is het dat de markt voor thuislaadpunten explodeert. Volgens RVO werden er in 2022 89.774 geplaatst. In 2023 waren dat er 142.299 en in 2024 maar liefst 162.411. Dat bracht het totaal eind vorig jaar op 649.951 stuks. Het gaat kortom over een interessante groeimarkt voor installateurs. Wat zijn de oorzaken? Zal dit zo blijven?

Andere kant
‘Om die vragen te beantwoorden, is allereerst wat context nodig’, aldus Lievaart. ‘Een belangrijke oorzaak voor het niet loskomen van de Nederlandse elektrischvervoermarkt zijn de kosten. Door het verhogen van belastingen of verminderen van belastingkorting op elektrische auto’s door onze overheid worden deze duurder en minder aantrekkelijk. Dat brengt onzekerheid aangaande de investering. Elektrisch rijden is voor het eerst duurder dan fossiel. Die conclusie in onze monitor werd uitgelicht door de media en kreeg heel veel aandacht. Dat is jammer, want er zit ook een andere kant aan dit verhaal.’

Dynamische energiecontracten
Om ervoor te zorgen dat de uitkomsten door de jaren heen goed vergelijkbaar zijn, wordt in de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB gerekend met een gemiddeld laadtarief, wat bijvoorbeeld rekening houdt met de geconstateerde tarieven thuis en bij publieke laadpalen. Maar ondertussen worden de onderlinge verschillen tussen wat elektrische rijders betalen voor hun stroom steeds groter, afhankelijk van hun situatie.

‘Eerst was het vooral het hebben van zonnepanelen en een laadpaal thuis dat maakte dat je relatief flink goedkoper kan laden’, aldus Lievaart. ‘Maar inmiddels besparen steeds meer consumenten daarbovenop ook nog een hoop geld door gebruik te maken van dynamische energiecontracten. Dat brengt de mogelijkheid om slim te laden; wanneer de stroomprijzen laag of zelfs negatief zijn. Hierdoor zien we inmiddels echt heel grote verschillen ontstaan met de kosten van bijvoorbeeld iemand die niet thuis kan laden.’

Positieve verhaal
Lievaart vervolgt: ‘Zo kan elektrisch rijden toch goedkoper uitpakken dan rijden op benzine, ondanks het overheidsbeleid van dit moment dat de transitie naar elektrisch rijden bepaald niet helpt. Het is heel belangrijk om ook dat positieve verhaal te laten zien: “hoe kan het wél?”. Door thuis slim te laden met behulp van een dynamisch energiecontract is het gebruik van een elektrische auto kostentechnisch interessant. Bovendien rijd je zo meer op schone stroom en draag je bij aan het ontlasten van het stroomnet. Ik denk dat die voordelen, met name het financiële, steeds meer worden gezien omdat mensen gaan zoeken naar oplossingen.’

Steeds interessanter
ANWB Energie is met circa 170.000 klanten de grootse leverancier van dynamische energiecontracten in Nederland. Dat aantal neemt doorlopend toe – in 2024 werd een stijging van tientallen procenten genoteerd. Op 1 december 2024 hadden volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) reeds 407.000 huishoudens een dynamisch energiecontract, 5 procent van het totaal. Aan die groei zal voorlopig geen einde komen, zo stelt Lievaart. Met de steeds sterker fluctuerende energieprijzen dankzij steeds meer opwek van zonnepanelen en windmolens worden dynamische energiecontracten immers steeds interessanter zo stelt hij, juist ook in combinatie met elektrisch rijden dat je perfect kan plannen en automatiseren.

Meer zelfverbruik
‘Met het afschaffen van de salderingsregeling zal voor zonnepaneeleigenaren bovendien meer zelfverbruik het credo worden om de energierekening te drukken’, aldus Lievaart. ‘Dit maakt overstappen naar elektrisch rijden een no-brainer, tenminste in combinatie met een dynamisch contract. Een belangrijke aantekening daarbij is dat slim laden nu uiteraard nog is voorbehouden aan mensen die dat voor de deur van hun woning kunnen doen. Het is mooi dat er zo veel thuislaadpunten worden geplaatst en daarbij wordt geprofiteerd van dynamische stroomprijzen. Maar er is dus ook een grote groep die dat niet kan. Voor hen is een elektrische auto daardoor veel minder interessant. Dat is oneerlijk en niet goed voor onze energietransitie. ANWB start in dit kader binnenkort met een pilot waarbij consumenten goedkoop stroom kunnen tanken bij openbare laadpalen door dat op momenten te doen dat de stroomtarieven laag zijn.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten