EvaPower, dat vorig jaar in 1 week tijd 1.000 van zijn thuisbatterijen met stopcontactstekker verkocht, meldt dat veel klanten de batterij voor meerdere doeleinden inzetten, zoals het opslaan van zonne-energie, back-up bij stroomstoringen en kostenbesparing.
94 procent
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 94 procent van de respondenten zijn thuisbatterij onder meer gebruikt om zonne-energie op te slaan. Voor 33 procent van de respondenten speelt de mogelijkheid om energie goedkoper in te kopen en later te gebruiken een belangrijke rol. Tot slot wil 28 procent van de klanten minder afhankelijk worden van het stroomnet.
Daarnaast geeft 55 procent aan de batterij te gebruiken als noodstroomvoorziening bij stroomstoringen.
Back-upfunctie vaak preventief
Van deze respondenten die een batterij hebben gekocht voor stroomstoringen, geeft de meerderheid aan in het afgelopen jaar géén stroomstoring te hebben gehad. Dit suggereert dat veel gebruikers de batterij aanschaffen als preventieve maatregel, eerder dan als reactie op recente uitval.
Voor degenen die wél een storing meemaakten, varieerde de duur van de uitval. 51 procent zat minder dan 1 uur zonder stroom, 44 procent 1 tot 4 uur en tot slot 5 procent 4 tot 12 uur.
Uitbreiden
‘Wat opvalt, is dat 38 procent van onze klanten zijn systeem binnen een maand uitbreidt’, vertelt Bart Vos, directeur van EvaPower. ‘Dat laat zien dat gebruikers snel overtuigd raken van de voordelen van thuisbatterijen en direct meer opslagcapaciteit willen toevoegen. Dat sluit aan bij ons doel om het product betaalbaar op de markt te brengen, zodat veel mensen de voordelen ervaren en hun energieopslagsysteem uitbreiden wanneer ze eraan toe zijn.’
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.