Hoewel 88 procent van de Nederlanders actief maatregelen neemt om hun energieverbruik te verlagen, loopt maar liefst 73 procent tegen obstakels aan bij verdere verduurzaming. Dat blijkt uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht onder Nederlandse huishoudens.
Zonnepanelen populairst
Zonnepanelen staan met 48 procent bovenaan de lijst van populairste energiebesparende maatregelen. Slimme thermostaten met 45 procent en inductiekookplaten met 44 procent volgen op geringe afstand.
De belangrijkste motivatie voor verduurzaming is kostenbesparing, genoemd door 69 procent van de respondenten. Ruim een derde wil milieubewuster leven en 14 procent overweegt volledige zelfvoorziening. Slechts 12 procent neemt helemaal geen energiebesparende maatregelen.
Kosten grootste struikelblok
De 3 meestgenoemde belemmeringen voor verdere verduurzaming zijn hoge initiële kosten, een lange terugverdientijd en twijfel over de daadwerkelijke effectiviteit van producten.
Ook de kennis over regelingen en voorwaarden blijkt beperkt. Slechts 1 op de 5 Nederlanders weet precies hoe de salderingsregeling werkt. Deze onzekerheid wordt versterkt door de onduidelijkheid over de terugverdientijd door het verdwijnen van de salderingsregeling voor zonnepanelen, die per 1 januari 2027 definitief wordt afgeschaft.
Informatiegebrek knelt
Ondanks dat kostenbesparing de hoofdmotivatie is voor verduurzaming, voelt 47 procent van de ondervraagden zich goed geïnformeerd over de financiële voordelen van energiebesparende maatregelen. 36 procent staat neutraal tegenover de beschikbare informatie, terwijl 14 procent zich slecht geïnformeerd voelt.
Vooral jongeren hebben behoefte aan meer inzicht in hun energieverbruik en de impact op het milieu. Bijna een kwart – 23 procent – van alle respondenten deelt deze wens. De helft staat open voor verduurzamingstips van hun energieleverancier.
Transparantie cruciaal
‘We zien een duidelijke bereidheid bij consumenten om te verduurzamen, maar ook een behoefte aan transparante, betrouwbare informatie die de kosten, terugverdientijd en de voordelen van verduurzamen in kaart brengt’, aldus Pim Holstvoogd, expert Energie & Verduurzamen bij Independer.
Holstvoogd benadrukt dat bedrijven in de verduurzamingsbranche een belangrijke rol kunnen spelen. ‘Niet alleen door producten aan te bieden, maar ook door eerlijke inzichten te geven in wat het oplevert en kost – financieel én voor het milieu. Neem de consument aan de hand mee in het proces.’
In de mei 2025-editie van Solar Magazine is er aandacht voor de potentie van de Nederlandse daken die nog géén zonnepanelen hebben, de Europese overstap op kwartierprijzen en perovskietzonnecellen.