De BoerBurgerBeweging (BBB) had de minister van Klimaat en Groene Groei gevraagd of er maatregelen komen om de aanschaf van batterijen te stimuleren en daarmee de pijn van het afschaffen van de salderingsregeling voor zonnepanelen te verzachten.
Duidelijke randvoorwaarden
In een brief aan de Eerste Kamer bevestigt minister Hermans dat er een keurmerk komt voor batterijen die een positief effect hebben op de netcongestie.
De minister geeft opnieuw aan dat voor de discussie over wenselijkheid van stimulering van batterijen allereerst duidelijke randvoorwaarden essentieel zijn. Dit houdt onder andere in dat batterijen technisch slim ingezet kunnen worden op een manier die netcongestie niet verergert. In juni wordt een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over onder meer de stand van zaken van netcongestie op het laagspanningsnet en de eventuele stimulering van thuisbatterijen.
Flexibele contractvormen
Netbeheerder TenneT heeft onlangs bekendgemaakt dat er op het stroomnet 9 gigawatt extra capaciteit beschikbaar is via flexibele contractvormen en minister Hermans merkte op dat dit interessant is voor batterijen. De transportruimte is niet plotseling ontstaan maar betreft zogenoemde restruimte – beschikbare capaciteit buiten de piekmomenten.
Het nieuwe Tijdsduurgebonden Transportrecht (TDTR) biedt TenneT de mogelijkheid klanten aan te sluiten met minimaal 85 procent van de tijd transportrecht, tegen een aanzienlijk lager nettarief van maximaal 50 procent korting. Dit betekent dat klanten met een grootverbruikersaansluiting op het extra-hoogspanningsnet tot 15 procent van de tijd minder of geen elektriciteit kunnen invoeden of afnemen.
Pilots thuisbatterij
Hermans laat de Eerste Kamer weten dat er voor grootverbruikers verschillende pilots lopen met alternatieve contractvormen. Er zijn 8 pilots met groepstransportovereenkomsten en 40 met het tijdsblokgebonden transportrecht. Deze pilots hebben over het algemeen geen einddatum omdat er wordt vooruitgelopen op nieuwe contractvormen.
Ook voor kleinverbruikers worden verschillende pilots uitgevoerd. Zo wordt gewerkt aan netbewust thuisladen van elektrische auto’s via een marktgebaseerde flex-pilot. Deze pilot is gericht op het verplaatsen van stroomverbruik van momenten van krapte op het stroomnet naar momenten dat er minder krapte is.
Een andere pilot richt zich op geaggregeerde flex op afroep. Deze marktgebaseerde flexpilot is gericht op het actief verminderen van overbelasting door stroom terug te laten leveren tijdens piekmomenten. Het doel is om groepen thuisbatterijen te laten ontladen op basis van concrete afroepverzoeken vanuit een netbeheerder.
Investeringen blijven
Tot slot is er volgens de minister geen reden om de investeringsbehoefte of kapitaalbehoefte van TenneT neerwaarts bij te stellen ondanks de extra gevonden capaciteit. Het inzicht in de 9 gigawatt capaciteit voor het TDTR betreft het gevolg van nieuwe, extra inzichten en wettelijke mogelijkheden en geen nieuw vrijgekomen ruimte. ‘Hiermee worden de wachtlijsten niet volledig opgelost en blijven investeringen in uitbreiding en verzwaring noodzakelijk’, besluit Hermans.
Bekijk hier in de productzoeker welke thuisbatterijen in de Benelux te verkrijgen zijn.
In de mei 2025-editie van Solar Magazine is er aandacht voor de potentie van de Nederlandse daken die nog géén zonnepanelen hebben, de Europese overstap op kwartierprijzen en perovskietzonnecellen.