logo
© HG Energiesystemen
© HG Energiesystemen
26 juni 2025

Nederlandse c&i-markt voor batterijen booming, maar cowboys zijn terug

Het aantal zakelijke batterijen dat in Nederland wordt geïnstalleerd, neemt rap toe. Dat ervaren ook Erwin Mol van HG Energiesystemen en Fernand Schaling van Zonneklaar. Ze maken zich echter ook zorgen.

‘Waar geld verdiend kan worden, komen de cowboys; partijen met mooie beloften en weinig oog voor kwaliteit en veiligheid. Dat is killing voor de markt.’

Gedreven door emotie
HG Energiesystemen installeerde al 125 megawattpiek aan zonnepanelen, met de agrarische sector en het mkb als belangrijkste afnemers. Mede-eigenaar Mol: ‘Zo’n 4 jaar geleden begon ook de interesse van boeren in batterijen te groeien. Eind 2023 stortten we ons vol op de verkoop, en die heeft een vlucht genomen.’

Zonnepanelenbedrijven kampen met een grote terugval van de markt. Het zakelijke segment is echter niet het consumentensegment, zo constateert Mol. ‘De vraag naar zonnepanelen liep langzamer achteruit en viel niet zo diep. Ondernemers worden minder gedreven door emotie dan huishoudens, kijken meer naar de lange termijn. Vóór de coronapandemie kostten zonnepanelen zo’n 80 eurocent per wattpiek. Momenteel is dat 35 tot 45 eurocent, terwijl de energieprijs ongeveer gelijk is. Je kunt voor hetzelfde geld als toen zonnepanelen en een energieopslagsysteem plaatsen, met een terugverdientijd van zo’n 5 tot 7 jaar. Het is dus een prima investering.’

Minder genieten
Fernand Schaling, eigenaar van Zonneklaar, onderschrijft de woorden van Mol. Zijn bedrijf, een totaalleverancier voor zonnepanelen en energiemanagement, heeft inmiddels zo’n 100 megawattpiek aan zakelijke zonnestroomsystemen op zijn naam staan. De afgelopen jaren werden die in toenemende mate gecombineerd met een batterij. ‘Veel klanten kunnen steeds minder genieten van hun zonnestroom. De negatieve prijsuren nemen toe, gelden steeds vaker 6 uur aaneen. Je kunt dan niet meer profiteren van de SDE++-beschikking. Dat probleem is eenvoudig op te lossen met een accu, met als extra verdienmodel handel op de EPEX en deelnemen aan de verschillende vermogensmarkten.’

Verslechterde verdiensten
Waarom nemen boeren, net zoals bij zonnepanelen het geval was, het voortouw in de uitrol van batterijen? Mol noemt allereerst het innovatieve karakter van deze ondernemers, bijvoorbeeld op het vlak van robotisering, digitalisering en verduurzaming. ‘De concrete vraag van nu komt echter voort uit de verslechterde verdiensten uit zonnepanelen, althans gedeeltelijk,’ constateert Mol. Daarnaast ziet hij een flinke groep agrariërs kampen met de limieten van het stroomnet.

Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2025-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten