logo
© Sonny Vermeer | Dreamstime.com
© Sonny Vermeer | Dreamstime.com
30 juni 2025

Minister: nog geen oplossing voor zonnepark dat Schiphol hindert

De gesprekken over het zonnepark dat de vliegveiligheid bij Schiphol bedreigt, hebben nog niet tot een oplossing geleid. Dit meldt demissionair minister Robert Tieman aan de Tweede Kamer.

Terwijl de verwachting is dat de hinderlijke lichtschittering vanaf augustus weer zal optreden bij zonnig weer, blijft een doorbraak volgens de minister van Infrastructuur en Waterstaat vooralsnog uit.

Tijdsdruk neemt toe
'De betrokken partijen zijn zich bewust van de tijdsdruk. Niettemin hebben de gesprekken tot nu toe nog niet tot een oplossing geleid,' aldus Tieman. Hij verwacht de Kamer pas na het zomerreces uitgebreider te kunnen informeren, terwijl het probleem al in augustus terugkeert.

Het ministerie voert intensief overleg met alle betrokkenen over zowel een tijdelijke oplossing om het vliegveiligheidsrisico weg te nemen als over een definitieve aanpak. 'In de gesprekken is zowel aandacht voor het vliegveiligheidsbelang, als voor het belang van de energietransitie in de gemeente Haarlemmermeer', aldus de minister.

Sinds het voorjaar hebben verschillende luchtvaartmaatschappijen meldingen gedaan over hinderlijke lichtschittering door zonnepanelen van de Groene Energie Corridor (DGEC). De situatie leidde ertoe dat Schiphol de Polderbaan in maart van 10 tot 12 uur moest sluiten bij zonnige weersomstandigheden.

Gemeentelijke zorgen
De gemeente Haarlemmermeer dringt bij het ministerie ondertussen aan op het snel vaststellen van normen voor zonneparken bij vliegvelden. Wethouder Charlotte van der Meij: 'De vraag wat veilig genoeg is, moet worden beantwoord door het ministerie, door het stellen van normen. Zonder die normen kunnen we de reflectieproblemen niet gezamenlijk oplossen.'

Deze normen zijn volgens de gemeente niet alleen nodig voor het huidige probleem, maar ook voor toekomstige zonneparken in de omgeving van Schiphol. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de normen al aangekondigd in haar jaarplan voor 2025. Daarnaast zijn Europese lidstaten volgens de gemeente verplicht om vliegvelden en hun omgeving veilig te houden voor de vliegtuigen die er gebruik van maken.

Glastypediscussie
Het conflict draait deels om het type glas dat voor de zonnepanelen is gebruikt. De luchtvaartsector adviseerde eerder het gebruik van 'deeply textured glass', dat zonlicht meer absorbeert in plaats van weerkaatst. De eigenaar van het zonnepark heeft echter gekozen voor 'lightly textured glass' met anti-reflectiecoating.

De eigenaar gaf aan dat het aanbevolen type zonnepanelen niet meer verkrijgbaar was tijdens de aanleg. Het probleem betreft vooral de periodes rond september tot maart, wanneer de stand van de zon de reflectie versterkt.

Vervolg onduidelijk
Minister Tieman verwacht de Kamer na het zomerreces uitgebreider te kunnen informeren. Met de terugkeer van de schittering in augustus is er volgens alle betrokkenen haast geboden. Eerder dit jaar stelde de gemeente voor om 5.000 zonnepanelen te laten demonteren, maar dit heeft niet tot een definitieve oplossing geleid.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten