Ze moeten klanten begeleiden naar rendabele oplossingen in het energielandschap dat momenteel radicaal verandert. Met de aangekondigde stopzetting van de salderingsregeling verandert de rol van zonnepaneelinstallateurs ingrijpend. Voorheen lag de focus op de techniek, maar nu wordt de installateur een financieel-strategische partner. Klanten moeten kunnen vertrouwen op de kennis van de installateur om hun investeringen te beschermen in een steeds complexer speelveld van dynamische energiecontracten, energiemanagementsystemen, terugleverkosten en inmiddels ook thuisbatterijen.
Herpositioneren
Concreet betekent het dat installatiebedrijven zich moeten herpositioneren als energieconsultants die verder kijken dan alleen de technische aspecten van een zonnepaneelinstallatie. De salderingsregeling was jarenlang de financiële basis onder vrijwel elke zonnepaneelinstallatie in Nederland. Het wegvallen hiervan vraagt om een fundamenteel andere benadering van zonne-energieprojecten.
‘Mijn zonnepanelen verdienen zich niet meer terug.' Het is de meestgehoorde angst van zonnepaneelbezitters. De realiteit is echter anders. Rekensommetjes laten zien dat een hoger eigen verbruik de terugverdientijd sterk positief beïnvloedt. Voor installateurs de schone taak om klanten gerust te stellen door vanaf het eerste gesprek realistisch, maar positief te communiceren.
Aantrekkelijk maken
De zonnepaneelinstallateur 3.0 gebruikt hiervoor een eenvoudige visualisatie die laat zien hoe de terugverdientijd van zonnepanelen verandert bij verschillende percentages zelfverbruik. Ze tonen eerst de huidige situatie, dan het scenario zonder (gedrags)aanpassingen na 2027, en tenslotte hoe slimme oplossingen de businesscase van zonnepanelen nog aantrekkelijk te maken. Want het verschil in terugverdientijd kan alleen al afhankelijk van het verbruiksprofiel van de klant oplopen tot meerdere jaren.
‘We zien dat klanten echt opgelucht zijn als we laten zien dat een rendabele investering nog steeds mogelijk is, zelfs zonder saldering,’ stelde een van de bijna 250 installateurs die afgelopen voorjaar meedeed aan een enquête van de redactie van Solar Magazine. ‘We tonen eerst de huidige situatie, dan het worstcasescenario zonder aanpassingen, en ten slotte hoe slimme oplossingen de businesscase weer aantrekkelijk maken.’
Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2025-editie van Solar Magazine.
De juni 2025-editie van Solar Magazine schenkt aandacht aan het installeren van zonnepanelen in oost-westopstellingen, verdienmodellen in het post-salderingstijdperk, agri-pv en offgrid pv-installaties.