Dat betekent een stijging van 2,1 procent ten opzichte van vorig jaar.
Daling kwartaal op kwartaal
Wel betekent dit dat de batterijverkopen voor het tweede kwartaal op rij zijn gedaald. De verkoop piekte met 11 gigawattuur in de laatste 3 maanden van vorig jaar en zakte met 5,5 procent in de periode januari-maart. In de daaropvolgende maanden, de periode april-juni, is de verkoop nog eens 10 procent gezakt.
Autoverkoop daalt
Terwijl de batterijactiviteiten blijven floreren, laten de autoverkopen een minder rooskleurig beeld zien. Tesla produceerde in het tweede kwartaal ruim 410.000 voertuigen en leverde er meer dan 384.000. Het Model 3 en Model Y blijven de populairste modellen met 373.728 leveringen, goed voor 97,3 procent van alle leveringen.
Deze cijfers liggen in lijn met de trend die eerder dit jaar al zichtbaar werd, toen de batterijverkopen bleven stijgen terwijl de autoverkopen onder druk stonden. De groeiende vraag naar energieopslagproducten zoals de Powerwall voor thuisgebruik en de Megapack voor industriële toepassingen compenseert deels de uitdagingen in de automarkt.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.