Ecorus Home, de Zoncorporatie, Eleena en Solarminds hebben hun krachten gebundeld. De integratie van deze bedrijven werd halverwege vorig jaar in gang gezet. Afgelopen juni werd de nieuwe naam – Norm – bekendgemaakt. Norm biedt onder meer een antwoord op de groeiende kopzorgen van woningcorporaties die de verduurzaming van hun vastgoed almaar complexer zien worden.
Nieuwe fase
‘Dat doen we als vanouds door het installeren en monitoren van zonnepanelen’, aldus Speelman. ‘Maar de energietransitie is een nieuwe fase ingegaan; naast opwek staat nu ook maximaal lokaal verbruik centraal. Dit vraagt om een brede en meer integrale oplossing dan alleen zonnepanelen. Met Norm bieden we ook warmtepompen, elektrische boilers en batterijopslag aan, en we zorgen voor een slimme koppeling en sturing van die technologieën. Zo maken we verduurzaming haalbaar en betaalbaar voor iedereen.’
Media
De pv-markt kampt met een significant teruggevallen vraag, tevens in het segment voor sociale huurwoningen. Huurders zijn minder bereid om pv op hun daken te laten leggen. Ook Norm ontkomt niet aan die trend. ‘Voor veel consumenten is het lastig om de zin van de onzin te onderscheiden die in de media wordt gedeeld’, aldus Speelman. ‘Dat is logisch, de markt is best complex. Huurders van sociale huurwoningen horen dat zonnepanelen niet goed zijn, vertellen dat door, met alle gevolgen van dien. Toch zijn er ook nog vele huurders die wel meedoen.’
Geld besparen
Speelman stelt allereerst dat huishoudens die instemmen met zonnepanelen op hun sociale woning, ondanks de terugleverkosten die energiebedrijven in rekening brengen en ook na afschaffing van saldering, nog steeds geld kunnen besparen op hun energierekening. De keuze van de huurder voor bijvoorbeeld het energiecontract is hierin belangrijk. ’Wij helpen hierbij en denken ook met de woningcorporatie mee over een rendabele businesscase’, vertelt Speelman. Hij heeft ook goed nieuws. Het percentage huurders dat voor zonnepanelen kiest, loopt weer op bij Norm. Het ligt alweer op 60 tot 70 procent. Dat heeft alles te maken met de aanpak van het bedrijf. Hoe ziet die eruit?
Persoonlijk contact
Speelman: ‘Norm verzorgt het gehele traject voor woningcorporaties, van de eerste brief naar huurders tot en met installatie en onderhoud. Daarbij boeken we nog steeds succes door meer aandacht te geven aan het voorbereidende werk. Dat verloopt als vanouds via de mail, telefoontjes, bezoeken aan huis en gezamenlijke bijeenkomsten – afgestemd op de huurders uit die specifieke wijk. Maar we steken echt nog meer energie dan voorheen in persoonlijk contact en een voorstel op maat. Juist onze deur-tot-deur adviseurs kunnen alles rustig uitleggen, wat de voor- en nadelen zijn van zonnepanelen.’
Eenvoudig en eerlijk
Sociale huurders staan nog steeds open voor zonnepanelen, benadrukt Speelman, maar voor een optimaal resultaat is het wegnemen van onzekerheden essentieel. Dat betekent dat de tijd moet worden genomen voor een goede uitleg – en wel op een begrijpelijke manier. ‘Alles draait om het terugwinnen van vertrouwen’, aldus Speelman. ‘Dat doe je met het vertellen van een eenvoudig en eerlijk verhaal. Daarnaast helpt het uiteraard als er gedurende alle fases een aanspreekpunt is waar mensen terechtkunnen met al hun vragen. Maar het begint natuurlijk met een goed aanbod.’
Zelfverbruik
De mate waarin woningcorporaties het plaatsen van pv doorberekenen in de servicekosten is sterk bepalend voor het financiële voordeel voor de huurder. Met de veranderende marktomstandigheden is dit dan ook een belangrijk onderwerp van gesprek bij het opzetten van projecten voor Norm, vertelt Speelman. Daarnaast, zo onderstreept hij, schuilt er grote winst in het opkrikken van het zelfverbruik van zonnestroom door huurders – voor hen, de corporatie, netbeheerders én de energietransitie. Daar zit volgens hem de crux.
Nieuwe werkelijkheid
Speelman: ‘Wordt bijvoorbeeld naast zonnepanelen een warmtepomp geïnstalleerd, dan kan de zelfconsumptie zomaar worden vergroot van 30 tot wel 70 procent, afhankelijk van het huishouden en het aantal panelen. Dat vergt uiteraard hogere investeringen, maar zorgt voor een grotere besparing voor de huurder. Je kunt op dit vlak echter ook al een significante stap zetten met een elektrische boiler. We komen uit een lange periode waarin alleen zonnepanelen heel rendabel waren; de terugverdientijd voor de corporaties was goed en het financiële voordeel voor de huurder goed. Er is inmiddels sprake van een nieuwe werkelijkheid. Wij geloven dat de energietransitie pas echt slaagt als de huurder er beter van wordt. Dat kan alleen worden gerealiseerd met het uitrollen van integrale oplossingen. Dat is nieuw en spannend voor woningcorporaties natuurlijk, maar wij nemen ze daarin mee.’
De juni 2025-editie van Solar Magazine schenkt aandacht aan het installeren van zonnepanelen in oost-westopstellingen, verdienmodellen in het post-salderingstijdperk, agri-pv en offgrid pv-installaties.