Die oproep doet Mensen Maken de Transitie. Het kost monteurs volgens de organisatie kostbare tijd, terwijl zij hard nodig zijn voor het plaatsen van nieuwe laadinfrastructuur in een markt die kampt met een ernstig personeelstekort.
Verschillende aanpak
Het probleem wordt vergroot door de verschillende werkwijzen van laadpaalexploitanten. Sommige verhuizen de laadpaal mee naar het nieuwe woonadres, terwijl andere exploitanten de paal weghalen of juist op het oude adres achterlaten. Voor nieuwe bewoners die de achtergebleven laadpaal willen gebruiken, moet eveneens een monteur komen om de installatie gebruiksklaar te maken.
‘Laat de palen staan en zorg dat veranderingen zonder tussenkomst van monteurs kunnen plaatsvinden, het liefst met één druk op de knop, op afstand,’ stelt Martha van den Hengel, directeur van Mensen Maken de Transitie, de organisatie die onderzoek deed naar deze problematiek.
Groeiend probleem
Een onderzocht installatiebedrijf verplaatst jaarlijks zo’n 150 laadpunten. Per verplaatsing kost dit gemiddeld 4 tot 8 uur werk, exclusief reistijd. Met ongeveer 5.000 verplaatsingen per jaar is dit een aanzienlijk beslag op de beschikbare monteurscapaciteit. Bovendien neemt het aantal private laadpalen snel toe: van de huidige 400.000 naar naar verwachting ruim 2 miljoen in 2050.
Als het aantal verplaatsingen in dezelfde mate meegroeit, gaat het om 25.000 verplaatsingen per jaar. ‘Dat betekent dat je heel veel mensen inzet op werk dat eigenlijk niet nodig is,’ aldus Van den Hengel. Bovendien leidt het verplaatsen van laadpalen tot kwaliteitsverlies en meer technische problemen, waardoor monteurs ook na de verplaatsing vaker moeten langskomen.
Standaard in woning
Van den Hengel pleit voor een andere benadering, waarbij een laadpaal een standaardonderdeel wordt van een woning. Ze wijst naar Noorwegen als voorbeeld, waar bij nieuwbouwhuizen standaard een laadpaal wordt geplaatst. Nederland loopt in Europees verband voorop in de uitrol van laadinfrastructuur – vooral in de publieke ruimte – maar de toename van het aantal elektrische auto’s vereist nog veel meer installaties.
‘Als zo’n laadpaal eenmaal is geplaatst, moet hij blijven staan. Zo voorkom je onnodige verplaatsingen en blijft monteurscapaciteit beschikbaar voor al het andere werk dat moet gebeuren,’ voegt Van den Hengel toe.
Standaardisatie nodig
De oplossing ligt volgens Mensen Maken de Transitie in betere afspraken tussen fabrikanten, leasemaatschappijen en serviceproviders over kwaliteit, standaarden en protocollen. Ook moeten fabrikanten verder innoveren en digitaliseren, zodat wijzigingen gemakkelijk op afstand kunnen plaatsvinden zonder fysieke tussenkomst van een monteur.
De juni 2025-editie van Solar Magazine schenkt aandacht aan het installeren van zonnepanelen in oost-westopstellingen, verdienmodellen in het post-salderingstijdperk, agri-pv en offgrid pv-installaties.