
Marktonderzoeksbureau InfoLink meldt dat JinkoSolar op het nippertje LONGi Green Energy voorblijft.
Concentratie topsegment
De dominantie van de marktleiders in de zonne-energiesector neemt verder toe. De 4 grootste fabrikanten – Jinko Solar, LONGi Green Energy, Trina Solar en JA Solar – zijn samen verantwoordelijk voor bijna 60 procent van alle wereldwijde leveringen. Trina Solar en JA Solar delen de derde plaats met vrijwel identieke leveringsvolumes.
|
Positie |
Fabrikant |
|
1. |
JinkoSolar |
|
2. |
LONGi |
|
3. |
Trina Solar en JA Solar |
|
5. |
Tongwei |
|
6. |
Astronergy |
|
7. |
DAS Solar en Canadian Solar |
|
9. |
GCL |
|
10. |
Yingli |
‘Jinko Solar en LONGi Green Energy beginnen hun voorsprong op andere concurrenten te vergroten’, aldus de onderzoekers van InfoLink in hun analyse. Deze ontwikkeling bevestigt de toenemende consolidatie in de zonne-energiemarkt, waarbij de grootste spelers steeds meer marktaandeel veroveren.
Sterke groeiers
In het tweede segment van de ranglijst nemen Tongwei en Astronergy respectievelijk de vijfde en zesde positie in, terwijl DAS Solar en Canadian Solar gezamenlijk op de zevende plaats staan. GCL Integration en Yingli Group completeren de top 10 op de negende en tiende plaats.
Opvallend is volgens de marktonderzoekers de prestatie van Tongwei en DAS Solar, die in de eerste helft van 2025 een jaarlijkse groei van 30 tot 40 procent realiseerden in hun leveringsvolumes.
Ook buiten de top 10 verdienen 2 fabrikanten volgens InfoLink speciale vermelding. DMEGC, dat zich traditioneel richt op de Europese markt, behaalde een leveringsratio van bijna 60 procent in niet-Chinese regio’s. Aiko Solar onderscheidt zich door als enige fabrikant uitsluitend backcontactmodules te leveren.
TOPCon dominant
Wat betreft technologische ontwikkelingen domineren TOPCon-zonnepanelen nu de markt met meer dan 94 procent van alle leveringen onder de top 10-leveranciers. Perc-technologie heeft nog slechts een marginale aanwezigheid in het lagere segment.
‘Dit weerspiegelt vooral de technologiekeuzes van de top 10-leveranciers, en niet de volledige wereldwijde verdeling van zonneceltechnologieën," verduidelijkt InfoLink. Geavanceerde technologieën zoals backcontact en heterojunctie (hjt) zijn ondervertegenwoordigd in de cijfers, omdat belangrijke fabrikanten van deze technologieën niet in de top 10 staan.
Marktuitdagingen
De zonnepaneelsector navigeert volgens de analisten momenteel door een neergaande marktfase. Hoewel grote leveringsvolumes de merksterkte en het bereik van een bedrijf weerspiegelen, hangt langetermijnsucces uiteindelijk af van het vermogen om consistent winst te genereren.
Alle top 10-fabrikanten zijn geïntegreerde spelers met voordelen door schaalgrootte, maar ze staan ook voor grotere operationele uitdagingen door verliezen. ‘De bedrijven die het best gepositioneerd zijn om op te vallen in de volgende opwaartse cyclus, zullen degenen zijn die een balans vinden tussen schaal en winstgevendheid’, concludeert InfoLink. ‘De focus verschuift van prijsconcurrentie naar waardecreatie en differentiatie, met meer nadruk op klantbehoeften en langdurige klantrelaties.’
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.