De maatregelen die tijdens de presentatie van de Voorjaarsnota al werden aangekondigd, zijn op Prinsjesdag definitief bevestigd. Ze moeten de elektrische auto een duw in de rug geven en helpen de klimaatdoelen te halen.
Fiscale sturing
Vanaf 2027 wordt de zakelijke markt voor personenauto’s genormeerd via een zogenaamde pseudo-eindheffing van 12 procent in de loonbelasting voor niet-emissievrije auto’s. Deze heffing moeten werkgevers betalen als zij aan werknemers fossiele personenauto’s ter beschikking stellen voor privégebruik, inclusief woon-werkverkeer.
‘Het doel van de pseudo-eindheffing is om in gevallen waarin een werkgever niet genoodzaakt is om personenauto’s ter beschikking te stellen, maar toch de keuze maakt om dit te doen, de werkgever te stimuleren om te kiezen voor een emissievrije auto’, schrijft het demissionaire kabinet in het Belastingplan 2026.
Voor auto’s die uitsluitend voor zakelijk gebruik worden ingezet, geldt de heffing niet. De normerende maatregel moet een vliegwieleffect hebben voor het gehele wagenpark.
Overgangsregeling
Voor de pseudo-eindheffing geldt een overgangstermijn. Auto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld, vallen tot 17 september 2030 niet onder de heffing. Daarmee krijgen bestaande leasecontracten, die vaak voor 4 of 5 jaar worden afgesloten, voldoende uitlooptijd.
‘Met de inwerkingtreding per 1 januari 2027 verwacht het kabinet dat alle reeds bestelde fossiele personenauto’s ruimschoots gebruik kunnen maken van het overgangsrecht,’ schrijft ze in de toelichting op het plan.
De pseudo-eindheffing is bovendien niet verhaalbaar op werknemers. Het is werkgevers niet toegestaan om voor een fossiele auto een bijdrage van de werknemer te vragen met als doel de lasten van de heffing af te wentelen.
Gelijke tarieven
Naast de pseudo-eindheffing wordt de tariefkorting voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting verhoogd van 25 naar 30 procent voor de periode 2026-2028. Een jaar geleden, op Prinsjesdag 2024, meldde het toen nog missionaire kabinet dat de extra korting juist verlaagd zou worden van 40 naar 25 procent.
Door de keuze die het kabinet nu maakt, worden grotere fossiele en emissievrije personenauto’s van voertuigcategorie D en E gelijk belast, terwijl voor kleinere en middelgrote auto’s van voertuigcategorie A tot en met C de verschillen worden verkleind. Het geld dat nodig is voor deze maatregel wordt gedekt uit het klimaatfonds. De verhoging geldt ook voor de provinciale opcenten, waarvan de derving volledig wordt gecompenseerd door de rijksoverheid. Deze compensatie is nodig omdat provincies geen invloed hebben op de rijksmaatregel.
De juni 2025-editie van Solar Magazine schenkt aandacht aan het installeren van zonnepanelen in oost-westopstellingen, verdienmodellen in het post-salderingstijdperk, agri-pv en offgrid pv-installaties.