
De naam past volgens Nettion beter bij een markt waarin flexibiliteit cruciaal is.
Veranderende markt
De huidige energiemarkt kenmerkt zich volgens het bedrijf door uitdagingen die direct merkbaar zijn voor ondernemers en installateurs. Er wordt zoveel duurzame energie opgewekt dat het elektriciteitsnet op sommige momenten overbelast raakt en het aantal uren negatieve energieprijzen neemt toe, terwijl de avonduren juist gekenmerkt worden door hoge prijzen.
De nieuwe naam Nettion is een samenstelling van ‘netwerk’ en ‘solution’, wat de focus op oplossingen voor netuitdagingen benadrukt. Het bedrijf richt zich op 3 kernbeloften: onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en lage energiekosten.
Geïntegreerde aanpak
Onafhankelijkheid wordt bereikt door lokale opwekking van duurzame energie, waarbij zonnepanelen een centrale rol spelen. Hierdoor worden klanten minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en netbeheerders. Met oplossingen zoals batterijen en energiemanagement worden vraag en aanbod op bedrijfsniveau op elkaar afgestemd.
Nettion ondersteunt klanten met een driepijlerstrategie: datagedreven advies, slimme installaties en energieassetmanagement. ‘Wie slim met energie omgaat, bespaart op kosten en is zeker van energie. En precies daarbij helpen wij onze klanten', aldus het bedrijf.
Het datagedreven advies begint met analyse van verbruiksgegevens, energiecontracten en Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE)-beschikkingen. Op basis hiervan adviseert Nettion over kostenverlagingen, inclusief subsidies en fiscale voordelen.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.