De waakhond wijst op hoge opzegvergoedingen waar consumenten en ondernemers de dupe van worden.
Wijdverspreide praktijk
Uit onderzoek van de ACM blijkt dat 1 op de 4 Nederlandse huishoudens afgelopen jaar telefonisch benaderd is over energiecontracten. Bijna de helft van deze consumenten voelde zich onder druk gezet om op het aanbod in te gaan. Vooral zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en andere ondernemers zijn regelmatig doelwit, terwijl zij niet dezelfde wettelijke bescherming genieten als consumenten.
Werking volmacht
Bij het gebruik van volmachten geeft een consument of ondernemer toestemming aan een verkoper om namens hen een energiecontract af te sluiten. ‘Het afsluiten van een energiecontract is al ingewikkeld genoeg. Het is een belangrijk en complex product, dat zich niet leent voor verkoop via de telefoon. Telefonische verkoop waarbij volmachten worden gebruikt, maakt het risico op misleiding nog groter', stelt ACM-bestuurslid Manon Leijten.
De praktijk van volmachten brengt volgens haar aanzienlijke risico’s met zich mee. Klanten verliezen controle over de keuze van de energieleverancier en worden soms zonder hun medeweten overgezet. Verkopers informeren vaak onvolledig over de inhoud van de volmacht en verzwijgen informatie over opzegvergoedingen.
Extra risico’s ondernemers
De ACM benadrukt dat ondernemers extra alert moeten zijn, omdat zij niet dezelfde wettelijke bescherming genieten als consumenten. Zo geldt bijvoorbeeld het recht op bedenktijd niet voor ondernemers, waardoor zij een groter risico lopen op ongewenste contracten. Zzp’ers die een energiecontract afsluiten voor hun woonadres moeten echter wel een consumentencontract aangeboden krijgen, inclusief bedenktijd.
Duidelijk advies
De waakhond adviseert consumenten en ondernemers om nooit telefonisch akkoord te gaan met het tekenen van een volmacht, vooral niet tijdens een ongevraagd telefoongesprek. Is er toch een volmacht getekend? Dan kan deze op ieder moment kosteloos worden ingetrokken.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.