
De app werkt als een verkeerslicht en vertaalt actuele data van het elektriciteitsnet in 3 kleuren. Groen betekent dat het rustig is op het stroomnet en het een ideaal moment is om stroom te gebruiken. Bij oranje is het drukker en kunnen gebruikers beter even wachten met zware apparaten zoals de wasmachine, vaatwasser of het opladen van een elektrische auto. Rood geeft piekdrukte aan, waarbij de app adviseert groot energieverbruik uit te stellen.
Vraag groeit sneller
De lancering is een nieuwe stap binnen de bredere bewustwordingscampagne ‘Het maakt uit wanneer je energie gebruikt’. Hierin laat Stedin zien dat vooral het moment waarop stroom wordt gebruikt bepalend is voor de druk op het elektriciteitsnet. De netbeheerder werkt weliswaar aan grootschalige uitbreiding van het stroomnet, maar de vraag groeit sneller dan dat de snelheid waarmee de netcapaciteit kan worden uitgebreid.
In september werd bij de Markthal in Rotterdam de eerste fysieke eKlok onthuld. Waar deze in het straatbeeld de drukte zichtbaar maakt, zorgt de app ervoor dat iedereen de actuele status bij de hand heeft.
Spelelementen voor betrokkenheid
‘Met behulp van deze bewustwordingsapp wordt slim omgaan met energie niet ingewikkeld, maar juist makkelijk en inzichtelijk’, zegt Timo Idema, directeur techniek bij Stedin. ‘Ook kunnen we op deze manier samen het elektriciteitsnet betrouwbaar houden en duurzame energie beter benutten.’
Via de app kunnen gebruikers een eigen profiel met persoonlijk energiegebruik aanmaken. Ook geeft de app verduurzamingstips en informatie over het elektriciteitsnet. De app bevat spelelementen die de betrokkenheid, motivatie en deelname van gebruikers kunnen vergroten.
Rood licht
Gedragswetenschapper Eva van den Broek, onder meer oprichter van Stichting Behavioural Insights Nederland en schrijfster van de bestseller ‘Het Bromvliegeffect’, hierover: ‘Er is in de gedragswetenschap veel onderzoek gedaan naar het gebruik van een stoplicht. Dat rood licht “stoppen” betekent, zit behoorlijk goed in onze reflexen. Dus om met zijn allen te zorgen dat het elektriciteitsnet niet overbelast raakt tijdens piekuren, is een stoplichtsignaal een slimme keuze.’
Volgens Van den Broek werken dit soort hulpmiddelen omdat ze complexe informatie simpel en direct maken. ‘Mensen zijn niet de hele tijd bezig met hoeveel energie ze gebruiken. Een kleurenklok die je vertelt ‘dit is een goed moment’, maakt het besluit vrij makkelijk. Die eenvoud is precies wat nodig is om gedrag op grote schaal te veranderen.’
79 procent
Ook het gebruik van spelelementen vergroot de kans op gedragsverandering. ‘We doen graag andere mensen na en vergelijken ons gedrag, zeker als er iets te “winnen” valt. Bovendien helpt het belonen van goed gedrag wanneer nieuw gedrag gewenst is’, aldus Van den Broek.
Uit eerdere evaluaties blijkt dat 79 procent van de mensen na het zien van de campagne bereid is het energiegebruik aan te passen naar een moment dat de klok groen kleurt. Om effectief te zijn en blijvend resultaat te bereiken, moet deze boodschap volgens Stedin wel continu herhaald worden.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.