Begin mei meldde minister Jetten al dat er via de SDE++ zowel in 2024 als in 2025 een bedrag van 8 miljard euro beschikbaar zal zijn. In de tweede editie van de ‘Zonnebrief’ – de minister stuurde vorig jaar voor het eerst een Zonnebrief naar de Tweede Kamer – meldt hij nog altijd drukdoende te zijn met een opvolger van de SDE++ voor windmolens en zonnepanelen.
Lichtere ondersteuning
‘Ik onderzoek opties voor de stimulering van zon en wind op land met een lichtere mate van ondersteuning, maar wel met voldoende investeringszekerheid om de uitrol niet te laten stagneren’, vervolgt Jetten. ‘Ook onderzoek ik hoe ik daarbij rekening kan houden met randvoorwaarden als draagvlak, circulariteit, natuurinclusiviteit en het voorkomen van netcongestie.’
De minister denkt de resultaten van het genoemde onderzoek begin september te kunnen presenteren. ‘Alternatieve stimulering verwacht ik op zijn vroegst in 2025 te kunnen introduceren. Tot die tijd wordt zonne- en windenergie gestimuleerd via de SDE++. In de openstellingsbrief van de SDE++ 2024 zal ik aangeven onder welke voorwaarden dit zal zijn.’
Holland Solar: ‘Behoefte aan duidelijkheid en perspectief’‘De zonne-energiesector heeft behoefte aan duidelijkheid én perspectief. Als het kabinet in 2025 wil starten met een nieuwe stimuleringsregeling voor wind- en zonne-energie is er geen tijd te verliezen.’ Die dringende oproep doet Amelie Veenstra, beleidsdirecteur bij Holland Solar. ‘Met de wetenschap dat de definitieve regeling van de SDE++ 2023 – die in september opengaat – nog altijd niet gepubliceerd zijn, lijkt de vormgeving van de opvolger van de SDE++ nog een grote uitdaging te worden als dat eind volgend jaar af moet zijn’, vult manager Beleid Nold Jaeger aan. ‘We hopen oprecht dat de minister en zijn ministerie dit dossier voortvarend oppakken. Vanuit Holland Solar pleiten we voor een regeling die niet meer focust op de onrendabele top, zoals de SDE++, maar op investeringszekerheid in relatie tot de vraagkant.’ ‘De SDE++ 2023 en 2024 zullen ervoor moeten zorgen dat de doelen uit de Regionale Energiestrategieën (RES’en) gehaald worden, maar ook daarna is er werk aan de winkel als we 100 procent groene stroom uit het stopcontact willen laten komen in 2035. De hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt – met mogelijk de verplichte invoering van Contracts for Difference (red. tweerichtingscontracten die subsidie verlenen bij een lage elektriciteitsprijs en hoge winsten aftoppen bij een hoge elektriciteitsprijs) – zal flinke invloed hebben op de toekomstige stimuleringsregeling. We snappen als geen ander dat de minister tijd nodig heeft om die impact van de hervorming van de Europese elektriciteitsmarkt te bezien, maar tegelijkertijd is er geen tijd te verliezen. De behoefte aan zekerheid is ongekend groot. Voor producerende partijen dat er afnemers van de door hen opgewekte wind- en zonne-energie zijn en voor de afnemende partijen dat de kosten van die duurzame energie niet te hoog zijn.’ |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.