Netbeheer Nederland stelt begrip te hebben dat haar pleidooi voor de openstelling in 2024 niet meegenomen kan worden, maar vraagt het wel verder te onderzoeken voor de SDE++ 2025. Wat de netbeheerder betreft, wordt deze flexibiliteit namelijk zo snel mogelijk als voorwaarde meegenomen in de regeling.
Wachtlijsten
‘In de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe zonneparken aangesloten op het net en deze leveren op zonnige dagen veel elektriciteit die moet worden getransporteerd’, duidt Netbeheer Nederland. ‘Het gevolg van het aansluiten van veel van deze nieuwe zonne-energie- en andere installaties is dat de elektriciteitsnetten vol raken en dat er wachtlijsten ontstaan. Netbeheerders zien daarom graag aanvullende voorwaarden bij de SDE++ om de impact op de elektriciteitsnetten te minimaliseren. Want het wordt steeds belangrijker om productie, verbruik en netcapaciteit goed op elkaar te laten aansluiten – wat betreft plaats en tijd.’
Onderzoek
De netbeheerders onderbouwen hun pleidooi met het rapport van CE Delft dat in opdracht van demissionair minister Jetten onderzoek heeft gedaan naar de huidige effecten van de SDE++-subsidie. Daarbij is ook onderzocht welke aanpassingen er eventueel nodig zijn zodat zonneparken toch gebruik kunnen maken van de subsidieregeling en kunnen worden aangesloten op het elektriciteitsnet.
De onderzoekers van CE Delft stellen dat aanpassingen in de algemene voorwaarden van netaansluitingen voor pv-projecten het meest kansrijk zijn. Omdat CE Delft onder andere een verplichting van gedeeltelijke non-firm-aansluit- en transportovereenkomst (NFA) of capaciteitsbeperkingscontract (CBC) adviseert, zien de netbeheerders een flexcontract graag de standaard worden voor zonneparken. ‘Wanneer de netten het toelaten, zal dit percentage mettertijd verder oplopen en dit biedt uitbaters van zonneparken een minimale gegarandeerde invoeding, met het uitzicht op meer’, besluit Netbeheer Nederland.
1.841 transportindicaties De regionale netbeheerders melden voor de najaarsronde 2023 van de SDE++ in totaal 1.841 transportindicaties afgegeven te hebben. In totaal kregen de netbeheerders 2.131 aanvragen voor een transportindicatie. De SDE++ 2023 werd uiteindelijk ruimschoots overtekend en daarbij werd voor 3,4 gigawattpiek subsidie aangevraagd voor zonnepanelen. Netbeheerders kunnen een aanvraag tot transportindicatie pas weigeren als het gebied ‘op rood’ staat én de verwachte capaciteitsuitbreiding niet binnen de verplichte realisatietermijn van het project valt.
|
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.