Fluvius had al een actieplan om de problemen met uitvallende omvormers van zonnepaneeleigenaren aan te pakken, maar presenteert nu op korte termijn een aantal nieuwe oplossingen.
0,55 procent
De netbeheerder benadrukt dat slechts 0,55 procent van de zonnepaneelbezitters klaagt over problemen – er waren afgelopen jaar 5.042 klachten op circa 925.000 zonnepaneelinstallaties – maar iedere klacht over een uitvallende omvormer ‘zeer ernstig’ te nemen. Fluvius spreekt van ‘zeer lokale problemen’ op sommige piekmomenten.
Het netbedrijf stelt aan een goed onderbouwd actieplan te werken om de klachten in de toekomst tot een minimum te beperken, maar ook te beseffen dat de problemen niet morgen opgelost zullen zijn en dat dit nog wat geduld vergt.
Dikkere kabel
Op de korte termijn – vanaf dit jaar – voert Fluvius een aantal nieuwe technische ingrepen door waardoor klachten over uitvallende omvormers sneller verholpen kunnen worden. Er wordt een dikker bovengronds kabeltype in gebruik genomen dat de toenemende elektrificatie de baas kan. Daarnaast worden geavanceerde spanningsregelaars uitgekozen zodat omvormers aanzienlijk minder snel uitvallen.
Verder worden data uit de digitale meters gebruikt om gerichter op zoek te gaan naar de juiste investeringen of oplossingen. De data laten het toe om de spanningsproblemen via geavanceerde technieken te analyseren. Aankomende spanningsproblemen kunnen zo in een vroeger stadium worden opgespoord.
Gezamenlijk onderzoek
Fluvius is daarbovenop samen met hoogspanningsnetbeheerder Elia een gezamenlijk onderzoek gestart om – waar mogelijk – de spanning van het hoogspanningsnet aan te passen aan lokale en tijdgebonden behoeften. Afhankelijk dus van hoe zwaar het stroomnet op dat moment wordt belast. Dat vraagt een grondige analyse, maar kan volgens Fluvius ‘een mooi aandeel’ van de spanningsklachten verminderen.
Netwerkchecker
Ook op het vlak van communicatie richting consumenten staan enkele acties gepland. Tegen eind april bundelt Fluvius de informatie over uitvallende omvormers op zijn website. Klanten krijgen daarbij meer inzicht in wat zij zelf kunnen doen om de impact van een uitvallende omvormer te minimaliseren en zullen ook beter begeleid worden om een probleem te melden.
Verder krijgt de website een netwerkchecker waarbij klanten via mijn.fluvius.be eenvoudig kunnen nagaan of er in de buurt al een klacht over een uitvallende omvormer werd geregistreerd.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.