Wat doet Solar Power Systems?
‘We installeren zonnepanelen, batterijen en laadpalen. De consumentenmarkt vormt 80 procent van onze business, de zakelijke 20 procent in aantal klanten. In omzet is de verhouding net omgekeerd. We hebben al meer dan 7.000 woningen en meer dan 550 bedrijven voorzien van zonnepanelen, batterijen en/of laadpalen. Ons bekendste project is uiteraard de Solar Tunnel op de HSL-koker bij Brasschaat die we van 16.000 zonnepanelen voorzagen, met een lengte van 3 kilometer het langste zonnepark van Europa.’
25 procent van de Vlamingen registreert zijn zonnepanelen en thuisbatterij te laat. Fluvius wijst op die verplichting in een campagne. Jij sloeg aan op dit nieuws.
‘Allereerst, die verplichting geldt niet in Wallonië en Brussel, alleen in Vlaanderen. De auditeur van de Raad van State heeft deze maand in een advies gesteld dat de klacht van minister Zuhal Demir (N-VA) tegen de Waalse terugdraaiende teller onontvankelijk is. Hier zal de terugdraaiende teller – salderen dus – mogelijk tot 2030 blijven bestaan. Dat is niet eerlijk. Fluvius pusht nu de uitrol van de digitale meter in Vlaanderen, wat begrijpelijk is vanuit netbeheerperspectief.’
Maar niet voor zonnepaneeleigenaren?
‘Met het klantenperspectief wordt totaal geen rekening gehouden. Ik zie alleen maar nadelen. Stroom in het net injecteren, levert nog maar een kwart tot een vijfde op ten opzichte van het eerdere systeem met de terugdraaiende teller – dan is er wel een prosumententarief. Een ander neveneffect van de digitale meter: in Vlaanderen geldt een capaciteitstarief, gebaseerd op het maandelijkse piekverbruik. Dat is bijvoorbeeld nadelig voor mensen met een elektrische auto; die trekken 11 tot wel 22 kilowatt bij het laden. Fluvius stelt dat daar voordelen tegenover staan, je kunt bijvoorbeeld energie gaan delen. Ik zie dit niet zo.’
Waarom niet?
‘Energiedelen klinkt leuk, bijvoorbeeld jouw overtollige zonnestroom aan je kinderen geven, gratis en voor niets. Maar dat kost nu geld. Fluvius en energiebedrijven gaan daarmee vandoor via allerhande heffingen en administratieve kosten. De geïnjecteerde stroom brengt dan helemaal niets op… Er wordt ook gesteld dat die digitale meter een mooie manier is om je verbruik en injectie te monitoren.’
Dat is ook zo.
‘Het wordt echter niet gemakkelijk gemaakt. Eerst en vooral, bij de plaatsing van de digitale meter werd vroeger een handige fiche meegegeven om de meter zelf te kunnen lezen. Vandaag niet meer. De installateur van de meter geeft amper uitleg. Dus Google maar naar de symbolen van je meter. Uitlezen kan ook via de P1-poort van je digitale meter, door daar een P1-meter op aan te sluiten die een connectie met een app op je telefoon of browsen maakt. Maar die moet je dan wel kopen en installeren, en vervolgens moet Fluvius die poort openzetten wat nogal eens een stroperig proces is. Waarom staat die poort niet standaard open? Het is kortom een complex, niet bijzonder prettig traject dat kosten met zich meebrengt.’
Hoe verloopt de registratie van de zonnepanelen, batterijen en laadpalen?
‘Dat is geen klantvriendelijk proces. De Vlaamse keuringsorganismes die een installatie controleren alvorens die online een melding gaat maken bij Fluvius. De installateur moet die dan nogmaals registreren bij Fluvius. Wij doen dat netjes, maar het kost ons een kwartier per klant. Je moet allerhande schermen naast elkaar leggen en die veranderen ook nog eens met de regelmaat van de klok. Er zijn heel wat kleinere installateurs die dat gewoonweg niet doen, en de verantwoordelijkheid al dan niet bij de klant leggen. De eindgebruiker krijgt vervolgens een mail van Fluvius om nog eens allerhande gegevens door te geven. Die denkt dan ook vaak “laat maar zitten”.’
Wat moet er gebeuren?
‘Voor de duidelijkheid. De goedkoopste stroom is allereerst de stroom die je niet verbruikt en ten tweede de stroom die je zelf opwekt. Dat is altijd zo geweest en vandaag nog steeds zo. De procedures aan de zijkant mogen echter verbeteren. Ik ben helemaal niet tegen die verplichte registratie van zonnepanelen en batterijen, en ik ben een absolute voorstander van de uitrol van de digitale meter. Maar ik heb wel grote problemen met de huidige praktijk. De overheid zal eens met een duidelijke langetermijnvisie moeten komen, een helder perspectief geven ten aanzien van waar we met zijn allen naartoe gaan en dat ondersteunen met consistent beleid waar we allemaal de voordelen van inzien. Zo moeten procedures worden vereenvoudigd en versneld. En al die pestbelastingen van Fluvius en de energiemaatschappijen die nu worden geheven, moeten uiteraard verdwijnen.’