Om handvatten te bieden voor beleid dat de adoptie van elektrische auto’s stimuleert, heeft TNO voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht welke aspecten belangrijk zijn voor de verschillende groepen potentiële kopers van een tweedehands elektrische auto.
Verschillende scenario’s
De onderzoekers hebben bovendien verschillende scenario’s opgesteld om een inschatting te kunnen maken hoe de vloot van tweedehands auto’s eruit kan gaan zien en welke groei in keuzes voor elektrische auto’s hiervoor nodig is.
Als de meest rooskleurige scenario’s gecombineerd worden, zou in 2040 een aandeel elektrische auto’s in de occasionvloot van 70 procent kunnen opleveren. TNO stelt dat in de praktijk deze combinatie van scenario’s uitzonderlijk zal zijn. Ook de barrière tussen wat men zegt te kiezen en wat men daadwerkelijk doet, moet nog sneller afnemen.
50 procent groei
Toch is er ook goed nieuws, want de occasionmarkt voor elektrische auto’s ontwikkelt zich momenteel hard. Van de totale particuliere deelmarkt was in 2023 2,2 procent van de auto’s een volledig elektrische auto ten opzichte van 1,5 procent in 2022: een groei van 50 procent.
In het onderzoek van TNO zijn 1.512 respondenten ondervraagd die in de komende 5 jaar de aankoop of lease van een tweedehandsauto overwegen. Uit de analyse blijkt dat 48 procent van alle gemaakte keuzes in het experiment voor een elektrische auto was. Mensen met ervaring kiezen er vaker voor. Ook mensen die inschatten voldoende kennis te hebben over een elektrische auto, kiezen er vaker voor.
5 groepen kopers
TNO heeft 5 groepen kopers samengesteld, die soortgelijk gedrag vertonen in hun keuzes. Ten eerste de ‘pionier’, deze groep – goed voor 15 procent van de populatie – kiest in 95 procent van de gevallen voor een elektrische auto. De volger – goed voor 12 procent van de respondenten – kiest in 87 procent van de gevallen voor een elektrische auto.
De 'volgers', de 'prijsbewusten' en de 'zekerheidszoekers' kiezen respectievelijk in 87, 61 en 44 procent van de gevallen voor een elektrische auto. Tot slot is er de fossiele rijder die in slechts 3 procent van de gevallen voor een elektrische auto kiest. Een eigen oprit en zonnepanelen ziet TNO beide significant vaker terug bij de pioniers en de zekerheidszoeker. Deze groepen willen de elektrische auto ook vaker inzetten voor een lange vakantierit.
Vliegwiel
Om een vliegwiel naar zoveel mogelijk emissieloze auto’s te creëren, is het belangrijk om de groepen ‘volgers’, ‘prijsbewusten’ en de ‘zekerheidszoekers’ – samen zo’n 60 procent van de respondenten – aan boord te krijgen. Een lagere aanschafprijs en hogere benzineprijs zijn voor hen vrij bepalend in de keuzes.
Ook meer aandacht voor perceptie en onderliggende waarden, zoals ‘vertrouwen’ en ‘zekerheid’ kan helpen. Bijvoorbeeld door de snelgroeiende mogelijkheden van elektrische auto’s onder de aandacht te brengen, zoals de snelgroeiende actieradius en dat steeds meer elektrische auto’s ook een aanhanger of caravan mee kunnen nemen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.