logo
© Wattlab
© Wattlab
9 juli 2025

Primeur Wattlab, vrachtschip gebruikt zonnepanelen voor directe voortstuwing

Het Nederlandse Wattlab en de Duitse binnenvaartrederij HGK Shipping hebben een primeur: de Blue Marlin is het eerste binnenvaartschip ter wereld dat daadwerkelijk hybride kan varen op zonne-energie.

De 192 zonnepanelen van het schip voeden zowel de boordsystemen als de voortstuwing.

Technische mijlpaal
De Blue Marlin is volgens Wattlab een belangrijke stap voorwaarts in de verduurzaming van de binnenvaart. In tegenstelling tot eerdere projecten, waarbij zonnepanelen alleen elektriciteit leverden voor de ‘hotelfuncties’ van het schip, gaat de Blue Marlin verder. ‘De 192 zonnepanelen zijn niet alleen verbonden met de laagspanningssystemen, maar ook met het hoogspanningsnetwerk voor de voortstuwing,’ licht David Kester, medeoprichter en chief operational officer van Wattlab, toe.

Geïntegreerd systeem
Het zonne-energiesysteem levert tot 35 kilowatt vermogen onder optimale omstandigheden. Het werkt samen met 4 dieselgeneratoren die het elektrische voortstuwingssysteem voeden. Deze volledig geïntegreerde opstelling maakt ‘peak shaving’ mogelijk – een techniek waarbij de combinatie van zonne-energie en batterijen voorkomt dat er een extra generator moet worden ingeschakeld bij piekverbruik. Een geautomatiseerd energiemanagementsysteem verdeelt de stroom naar behoefte, wat de efficiëntie verhoogt en het brandstofverbruik verlaagt.

‘Bovendien verwachten we dat het schip – in situaties waarbij het licht is beladen en stroomafwaarts vaart – gedurende beperkte periodes volledig op zonne-energie kan varen,’ aldus Kester.

Eerdere samenwerking
HGK Shipping en Wattlab werkten eerder al samen. In het tweede kwartaal van 2024 haalde het 135 meter lange drogeladingschip MS Helios het nieuws én het Guinness Book of Records dankzij de grootste zonnepaneelinstallatie ter wereld op een binnenvaartschip, uitgerust met 312 zonnepanelen.

Tim Gödde, Director Ship Management bij HGK Ship Management Lux, is enthousiast: ‘We hebben al een belangrijke technische mijlpaal bereikt met de bouw van de Helios, die een merkbaar positief effect heeft gehad. De Blue Marlin gaat nu nog een stap verder door ook zonne-energie te gebruiken voor de aandrijflijn. We zijn er trots op dat we pionier zijn in het gebruik van zonnevoortstuwing in de binnenvaart.’

Samenwerkingspartners
Het in Duisburg gevestigde HGK Shipping is een Europese binnenvaartrederij met een vloot van 350 schepen. Met een jaarlijks vervoersvolume van circa 43 miljoen ton geldt het bedrijf als een toonaangevende speler in het Europese droge bulk-, gas- en chemisch transport.

De installatie van de zonnepanelen op het schip van de rederij vond plaats bij scheepswerf De Gerlien van Tiem. Wattlab werkte daarbij nauw samen met Blommaert Aluminium en Van Tiem Electro. Het installeren op het nieuwbouwschip duurde ongeveer een week, gevolgd door enkele dagen voor de inbedrijfstelling. Voor vergelijkbare retrofitprojecten verwacht Wattlab dat de downtime voor een reder niet meer dan een week bedraagt.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten