Toch blijkt uit het onderzoek dat slechts 3 op de 10 Nederlanders voorbereidingen heeft getroffen met een noodpakket of noodplan.
Eigen verantwoordelijkheid
Demissionair minister Foort van Oosten benadrukt in reactie op het onderzoek het belang van zelfredzaamheid: ‘Door de geopolitieke ontwikkelingen, maar bijvoorbeeld ook door steeds extremer weer, leven we in een onvoorspelbare tijd. Het is daarom belangrijk dat iedereen zichzelf 72 uur kan redden als vitale voorzieningen zijn uitgevallen.’
De Rijksoverheid benadrukt dat in de eerste 3 dagen van een noodsituatie hulpdiensten niet overal tegelijk aanwezig kunnen zijn en dat de hulpverlening nog moet worden opgeschaald. Daarom wijst de minister erop dat mensen voorbereid moeten zijn om tijdelijk voor zichzelf te kunnen zorgen wanneer basisdiensten zoals stroom, water of internet uitvallen.
Verwachtingspatroon
De meeste Nederlanders hebben hoge verwachtingen van de overheid bij een noodsituatie. Zo verwacht 69 procent dat de overheid zorgt voor voldoende water en 61 procent rekent op voedseldistributie. Deze verwachtingen stroken volgens Van Oosten niet met de realiteit in de eerste dagen na een grote crisis.
Bij een landelijke noodsituatie, zoals grootschalige stroomuitval, moeten burgers in de eerste 72 uur vooral voor zichzelf en elkaar zorgen. Pas daarna kan de overheid hulp beter organiseren en actuele informatie verspreiden.
Huidige voorbereiding
Het onderzoek laat zien dat een deel van de Nederlanders wel voorbereid is. Zo heeft 31 procent een noodpakket in huis, 18 procent heeft een noodplan en 17 procent heeft afspraken gemaakt met familie over een ontmoetingsplaats bij langdurige communicatieproblemen.
Verder blijkt dat 32 procent voldoende water in huis heeft voor 3 dagen zonder watertoevoer, 54 procent beschikt over voldoende contant geld bij een langdurige pinstoring en 43 procent heeft een radio op batterijen. Opvallend is dat 58 procent verwacht zich te kunnen redden bij een stroomuitval van 72 uur, terwijl maar 44 procent zonder stroom kan koken.
Informatiecampagne
Om burgers te helpen met de voorbereiding op noodsituaties lanceert de overheid dit najaar een ‘Denk vooruit’-campagne. Deze informeert over hoe mensen zich kunnen voorbereiden op 72 uur zonder stroom, water of internet. De campagne richt zich op 3 hoofdpunten: het maken van een noodpakket, het opstellen van een noodplan, en het bevorderen van onderlinge hulp.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.