De 4 politieke partijen schrijven in het akkoord ‘Hoop, lef en trots’ dat de verduurzaming van het wagenpark gestimuleerd blijft worden. Wel willen ze dat de elektrische rijder eerlijk gaat bijdragen om de belastingopbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden.
Zero-emissiezones
‘De aanschaf van elektrische voertuigen blijft ondersteund worden, waarbij ook oog gehouden wordt voor de “fossiele rijders” en een eerlijke verdeling van de kosten tussen beide groepen’, schrijven PVV, NSC, VVD en BBB in hun akkoord. ‘De subsidies stoppen allemaal per 2025, de motorrijtuigenbelasting (MRB) gewichtscorrectie (fiscaal) blijft bestaan. Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren). De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit.’
Daarmee handhaaft de nieuwe regering de korting van 40 procent op de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto’s in de periode 2026-2028. Die korting werd afgelopen maand door het demissionaire kabinet aangekondigd bij de presentatie van de Voorjaarsnota 2024.
Saillant detail: de maximumsnelheid op de snelweg wordt – daar waar dat kan – weer verhoogd naar 130 kilometer per uur.
Formatie nieuwe regering Informateur Richard van Zwol is door de partijleiders van PVV, NSC, VVD en BBB ‘met het oog op de continuïteit in de kabinetsformatie’ gevraagd om als formateur het nieuwe ‘programkabinet’ te gaan formeren en samen met de partijen de nieuwe kabinetsleden te selecteren. Het nieuwe kabinet moet het hoofdlijnenakkoord dat de naam ‘Hoop, lef en trots’ draagt de komende periode in een definitief regeerprogramma verwerken. |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.