De Tweede Kamer keurde begin juni de Energiewet goed en daarmee is nu het woord aan de Eerste Kamer.
Batterij
‘Met de afschaffing van de salderingsregeling komt er ongeveer 717 miljoen euro per jaar binnen in de staatskas aan energiebelasting en btw’, constateert de BBB. ‘We vragen of de regering daarmee een verdere verlaging van de energiebelasting voorziet dan voorgesteld in de Miljoenennota van 2024 om het verschil met andere EU-landen, die een lagere energiebelasting en/of brandstofaccijns hebben, te verkleinen. Andere suggesties zijn de dubbele energiebelasting bij opslag – ook bij een kleinverbruikersaansluiting – af te schaffen, nettarieven te flexibiliseren en opslag te stimuleren.
De BBB constateert verder dat een (buurt)batterij voor veel consumenten en bedrijven nog – te – duur is. ‘Overweegt de regering consumenten/ondernemers hierin tegemoet te komen om ze daarmee een kans te bieden zelfvoorzienend te worden?’ Ook de senatoren van de VVD vragen wat de visie van de regering is op het stimuleren van de aanschaf van thuis- of buurtbatterijen. Ze willen weten of de en vragen of zij voornemens is dit te stimuleren en hiervoor een wettelijk inpassingskader voor te stellen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zouden de leden van de VVD-fractie de onderliggende reden daarvan willen weten, omdat in de ons omringende landen daarop wel wordt ingezet.
Prijsmanipulatie
De GroenLinks-PvdA-fractie vraagt waarom de regering niet de voorstellen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft overgenomen om bijvoorbeeld een prijsplafond voor energie in te stellen, wat consumenten een betere bescherming geeft. ‘Wat gaat de regering doen om de vergelijkbaarheid van tarieven, inclusief de nu ontstane chaos rondom kosten en opbrengsten van zonnepanelen op daken, voor consumenten transparant te maken? Is het de regering bekend dat de grote spelers eenvoudig “hun” grote wind- en zonneparken kunnen afschakelen als de prijzen op de spotmarkt dalen, om zo verdere daling te voorkomen? Dat is prijsmanipulatie als gevolg van marktmacht en de leden van deze fractie vragen zich af of dat geoorloofd is. Kan dit tegen worden gegaan door van een day ahead-planning over te gaan op een kortere planningsperiode?’
‘Een ander voorbeeld is dat iedereen kleinschalig zon-op-dak prefereert boven grootschalige zon-in-wei’, aldus de fractieleden van GroenLinks-PvdA. ‘Toch krijgen investeerders in grootschalige parken via de SDE 15 jaar garantie op een redelijk rendement, terwijl huishoudens worden blootgesteld aan de grillen van de markt, en de wetgever, waardoor de terugverdientijd veel te lang wordt en huurders moeten bijbetalen in plaats van dat zij kunnen bijdragen aan de energietransitie.’
Energiedelen
GroenLinks-PvdA heeft tot slot enkele vragen over energiedelen. ‘Welke garanties geeft de regering dat dit tegen de laagste kosten zal gebeuren? Bij de saldering van zon zien we ook een veelheid aan ontmoediging door hoge terugleveringskosten van zon-op-dak om dezelfde reden. Kan de regering ook voorzien in soepele regelingen voor consumenten en bedrijven om naar eenzelfde leverancier over te stappen om stroom te delen, en hoge afkoop van bestaande kosten?’
CDA wil weten in hoeverre energiedelen mogelijk is bij bewoners van huurwoningen van woningcorporaties die als eenheid zonnepanelen hebben aangebracht. D66 constateert tot slot dat het met de Energiewet alleen voor mensen met dezelfde energieleverancier mogelijk wordt om energie te delen. Ze willen weten wat de regering eraan gaat doen om het ook mogelijk te maken om energie te delen met mensen met een andere energieleverancier.
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat van de Eerste Kamer vraagt de minister om de antwoorden op hun vragen uiterlijk 1 november op te sturen.