logo
© Wattlab
© Wattlab
31 oktober 2025

Wattlab installeert 79 kilowattpiek zonnepanelen op zeeschip

Wattlab heeft zijn eerste volledige Solar Flatrack-installatie geleverd aan rederij Vertom voor het zeeschip MV Vertom Tula. De zonnepanelen op het schip hebben in totaal een vermogen van 79 kilowattpiek.

Met 44 Solar Flatracks is dit het eerste zeegaande vrachtschip dat op dergelijke schaal zonne-energie toepast.

Succesvolle samenwerking
Na twee eerdere succesvolle proefprojecten besloot de internationale rederij Vertom om haar nieuwste vrachtschip, de MV Vertom Tula met een draagvermogen van 7.280 ton, uit te rusten met een volwaardig zonne-energiesysteem. Het diesel-elektrisch aangedreven multipurpose vrachtschip is nu uitgerust met 44 Solar Flatracks die de elektriciteitsbehoefte aan boord voor 20 procent reduceren.

‘Voor scheepseigenaren is tijd geld, dus snelheid en gebruiksgemak zijn belangrijk', legt Bo Salet, medeoprichter en algemeen directeur van Wattlab, uit. ‘De Solar Flatracks kunnen in minimale tijd worden geïnstalleerd met behulp van containerbevestigingen. Bovendien weten we dat ruimte ook geld is. Als de zonnepanelen plaats moeten maken voor speciale lading, kan de bemanning ze gemakkelijk stapelen en opbergen op de voetafdruk van één 20-voetscontainer.’

Snelle installatie
De 44 Solar Flatracks werden vorige maand geproduceerd en geassembleerd in de nieuwe productiefaciliteiten van Wattlab in Rotterdam. Daarna werden ze binnen 1 dag geïnstalleerd aan boord van het schip in de haven van Harlingen. Het systeem kan snel worden gemonteerd en verwijderd dankzij de speciale containerbevestigingen.

Thomas van Meerkerk, Business Development Manager bij Vertom: ‘Tijdens de proefprojecten toonden de testresultaten aan dat het Solar Flatrack-systeem goed presteert in de zware omstandigheden van de kustvaart. Gebaseerd op de resultaten van ons eigen onderzoek en dat van TNO in de afgelopen maanden, beschouwen we Wattlab’s Solar Flatrack als een effectieve optie voor het verminderen van broeikasgassen en vervuilende emissies.’

Minimaal onderhoud
Het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO heeft de CO2-emissiereductie en terugverdientijd van het zonne-energiesysteem gevalideerd. Dit rapport zal binnenkort worden gepubliceerd. Met de toenemende regelgeving – zoals FuelEU Maritime en de EU ETS – en schommelende brandstofprijzen zoeken scheepseigenaren en operators naar manieren om hun energiemix aan boord te diversifiëren.

Salet besluit: ‘Een ander voordeel is dat de zonnepanelen op de luiken kunnen blijven tijdens laad- en losoperaties. De bemanning was aanvankelijk sceptisch, omdat ze bang waren voor veel extra werk. Ze ontdekten echter al snel dat de Solar Flatracks in de praktijk eenvoudig te gebruiken zijn en minimaal onderhoud vereisen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten