De VNA is verbolgen over een brief die staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur & Waterstaat aan de Europese Commissie heeft gestuurd. Daarin roept hij Brussel op om in te grijpen in de Europese markt voor zakelijke elektrische auto’s.
Middeninkomens
Jansen schrijft dat de zakelijke markt voor elektrische auto’s achterblijft. Dat kan in andere landen zo zijn, maar voor het Nederlandse kabinet is dat volgens VNA een vreemde uitspraak. Geen enkel land binnen de EU loopt volgens de organisatie zo sterk voorop in het vergroenen met de zakelijke elektrische auto als Nederland. ‘De leasesector heeft miljarden geïnvesteerd in elektrische auto’s en risico’s genomen’, stelt Renate Hemerik, voorzitter Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). ‘We moeten de voorsprong als Nederland uitbouwen en nu juist ook de tweedehands elektrische markt op gang brengen. De stimuleringsmaatregelen van de afgelopen jaren moeten nu bij de middeninkomens terechtkomen, zodat zij ook goedkoper en schoner kunnen rijden.’
1,5 miljard euro
‘Juist aan het einde van dit jaar komen aantrekkelijke elektrische auto’s beschikbaar als er volop leasecontracten aflopen’, vervolgt Hemerik. ‘Het zou zonde zijn als Nederlanders deze laten lopen vanwege de onzekerheid en onduidelijkheid, die het kabinet laat bestaan onder andere rondom de motorrijtuigenbelasting. We hebben die auto’s al gestimuleerd met Nederlands belastinggeld. Laten we dan zorgen dat de nieuwe eigenaar er ook in Nederland mee rijdt.’
Door een fout in het rekenmodel van het ministerie wordt er de komende jaren volgens het VNA een rekening van 1,5 miljard verdeeld onder alle Nederlanders die elektrisch rijden. Kortom, het kabinet gaat goed gedrag bestraffen en ‘een boete’ op elektrisch rijden uitdelen.
Hemerik: ‘Zo jagen we onze goede tweedehands elektrische auto’s met subsidie en al de grens over. Terwijl deze auto’s nog jaren meekunnen in Nederland en nu juist bereikbaar worden voor consumenten met een middeninkomen. In plaats van brieven aan Brussel, zien we liever dat de staatssecretaris duidelijkheid biedt aan elektrische rijders, de boete intrekt en de gesubsidieerde auto’s in Nederland houdt voor de middeninkomens. VNA gaat hierover graag met de staatssecretaris in gesprek.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.