
Het zonnestroomsysteem produceert tweemaal zoveel energie als Wattlabs vorige maritieme project.
Emissievrije bulkcarrier
Het betreft een primeur, want de BRF Froan wordt ’s werelds grootste batterijaangedreven, emissievrije bulkcarrier. Het schip, dat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 wordt opgeleverd, zal marmer transporteren tussen Brønnøy en Visnes naar een productiefaciliteit in Elnesvågen.
De installatie van de Solar Flatracks gebeurt tijdens een tussenstop in Vlissingen, waar Wattlab het complete systeem in 1 dag kan monteren. ‘Voor scheepseigenaren is tijd geld', aldus Bo Salet, medeoprichter en chief executive officer van Wattlab. ‘Daarom is snelle installatie cruciaal.’
Flexibel systeem
Een belangrijke eigenschap van het systeem is de flexibiliteit. Als het dek vrijgemaakt moet worden voor speciale lading, kunnen de zonnepanelen eenvoudig worden gestapeld op de voetafdruk van een container van 20 voet. Deze praktische benadering sluit aan bij de dagelijkse operationele eisen van moderne vrachtschepen.
De 96 Solar Flatracks hebben samen een vermogen van 172,8 kilowattpiek. De productie van de zonnepanelen start in mei in Wattlabs nieuwe productiefaciliteit in de haven van Rotterdam.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.